A+ A A-

Reduta Ordona - między poetyką, fikcją a nauką

pod07.03aaa

Reduta Ordona, czyli Reduta nr 54 wchodząca w skład fortyfikacji z okresu powstania listopadowego w 1831r. na stałe weszła do polskiej kultury za sprawą wiersza autorstwa Adama Mickiewicza. Reduta była miejscem starć wojsk rosyjskich dowodzonych przez gen. Jafimowa.  Wbrew wierszowi Mickiewicza Ppor. Julian Konstanty Ordon nigdy nie dowodził redutą nr 54, tylko był dowódcą jej artylerii. Dowódcą reduty był mjr Ignacy Dobrzelewski. Obsada reduty składała się z 2 kompanii 1 psp, 6 dział, 1 hakownicy, 43 artylerzystów. Działa znajdujące się w reducie były starymi wałowymi działami austriackimi i pruskimi o niewielkiej skuteczności. Utwór Mickiewicza powstał na podstawie relacji uczestnika tych wydarzeń, przyjaciela poety, Stefana Garczyńskiego, który wydał ten wiersz w Paryżu w 1833. W scenie finałowej Ordon, nie chcąc oddać wrogowi amunicji, wysadza się wraz z całym jej składem w powietrze. Jest to wersja Adama Mickiewicza, gdyż w rzeczywistości Ordon przeżył pogrom, a swoje życie zakończył popełniając samobójstwo na emigracji we Włoszech. Sam Ordon spotkał się z Mickiewiczem w październiku 1855 roku w Burgasie.
Na zajęciach PODRÓŻNICY dowiedzieli się czym była Reduta Ordona i z jakim wydarzeniem jest związana. Poznali uzbrojenie z okresu powstania listopadowego. Odkryli tajemnice związane z prowadzeniem walki w I poł. XIX w. Zapoznali się również z najnowszymi wynikami badań archeologicznych na Reducie Ordona. Przeanalizowali również wiersz  Adama Mickiewicza i porównali go z dostępnymi danymi archeologicznymi.

pod07.03bbb
Zajęcia poprowadził pan mgr Karol Żołędziowski - archeolog, doktorant Ośrodka Badań nad Antykiem Uniwersytetu Warszawskiego, konserwator zabytków metalowych w Państwowym Muzeum Archeologicznym, rekonstruktor historyczny i rzemieślnik wykonujący rekonstrukcje zabytków z różnych okresów historii. Przygotowuje dysertację poświęconą metalurgii kolorowej na wczesnośredniowiecznej Jaćwieży. Jego zainteresowania badawcze to archeometalurgia i archeologia doświadczalna, życie codzienne oraz dawne i współczesne sztuki walki.

Z Polską w plecaku. Co nam się kojarzy z naszym krajem?

obs29.02a

Każdy kraj i każdy naród mają swoje charakterystyczne cech, rozpoznawalne na zewnątrz. Również Polska i my - Polacy. Skojarzenia na temat naszego kraju tak jak nie powstają w próżni, tak również nie zanikają samoistnie. Dlatego pewne cechy narodowe żyją wraz z kolejnymi pokoleniami, a wiedza na ich temat jest podstawą budowania atrakcyjnego obrazu naszego kraju. Swoista modyfikacja staje się jednak dopiero wówczas możliwa, gdy zobrazujemy pełnię sytuacji: podkreślając zasługi, ale i wspominając o mniej chlubnych aspektach naszych cech narodowych. W dzisiejszych czasach, gdy tak często i z taką łatwością podróżujemy, każdy może być ambasadorem swojego kraju.
Obserwatorzy poznali,jakie są unikalne cechy polskiej tożsamości, wyróżniające naszych rodaków na tle innych narodowości.  Jaki wkład Polska wniosła do europejskiej tradycji i kultury. Odkryli o obcokrajowcy sądzą o naszym kraju, jakie są ich pierwsze myśli dotyczące Polski.
Zajęcia poprowadzi pan Adam Raszewski – doktor, który nie bada ciała pacjenta, lecz z wnikliwością chirurga przygląda się zjawiskom historycznym; entuzjasta spotkań z zaangażowanymi Studentami, którzy wiele wnoszą do jego rozumienia świata; absolwent nauk o polityce, przekonany, że humanistę interesować może dawna monarchia, ale i dworskie obyczaje przodków. Ukończył studia menedżerskie – lecz ani myśli otwierać biznesu. Przez trzy lata pracował z seniorami… zanim nie odkrył potencjału młodych ludzi. Poszukiwacz historycznych tajemnic, mało znanych faktów i jeszcze mniej poznanych postaci, o których jednakże warto wiedzieć.

obs29.02b

Od namiotu po miasto, rzecz o wczesnych ośrodkach miejskich

Okres wczesnego średniowiecza nad Bałtykiem to czas rozwoju handlu i rzemiosła, budzącego się do życia na nowo po upadku Cesarstwa Rzymskiego. Jak grzyby po deszczu powstają kolejne nadmorskie ośrodki wytwórczo-handlowe. Na ich lokalizację wybiera się często miejsca położone w pobliżu morza i szlaków handlowych, jednak bezpiecznym położeniu w głębi fiordu lub zatoki, aby chronić je przed najazdami. Początkowo funkcjonują one jedynie sezonowo, a handel odbywa się na łodziach i pod namiotami głównie w okresie wiosenno – letnim, kiedy możliwa jest swobodna żegluga. Główną rolę w ich powstaniu odgrywają przede wszystkim kupcy z Fryzji i Skandynawii.

posz30.11.008a

 

Z czasem kontrolę nad tego rodzaju miejscami przejmują lokalni władcy, którzy czerpią z nich niemałe profity. Korzyści czerpią również kupcy i rzemieślnicy, którzy zaczynają się osiedlać na stałe. Zaczynają powstawać również solidniejsze konstrukcje obronne w postaci bram i wałów, a także różnego rodzaju zapór chroniących wejście do portu. W ten sposób powoli powstają miasta. Na zajęciach Poszukiwacze dowiedzieli się jak powstały pierwsze ośrodki handlowe. Poznali życie mieszkańców ośrodków protomiejskich. Zgłębili tajniki wczesnośredniowiecznego rzemiosła i handlu. A przede wszystkim spróbowali swoich sił w trudnym i niebezpiecznym zawodzie kupca. Poszło wam znakomicie!


Zajęcia poprowadził pan mgr Karol Żołędziowski - archeolog, doktorant Ośrodka Badań nad Antykiem Uniwersytetu Warszawskiego, konserwator zabytków metalowych w Państwowym Muzeum Archeologicznym, rekonstruktor historyczny i rzemieślnik wykonujący rekonstrukcje zabytków z różnych okresów historii. Przygotowuje dysertację poświęconą metalurgii kolorowej na wczesnośredniowiecznej Jaćwieży. Jego zainteresowania badawcze to archeometalurgia i archeologia doświadczalna, życie codzienne oraz dawne i współczesne sztuki walki.

WSPOMNIENIA NA DO WIDZENIA

grafika do konkursu

Jak Ci się podobały zajęcia Dziecięcego Uniwersytetu Ciekawej Historii? Czego się dowiedziałeś? Jakie masz wspomnienia z naszych spotkań na Uniwersytecie? Co szczególnie zapadło Ci w pamięć? Czego nowego się dowiedziałeś i czy przydała Ci się zdobywa wiedza?
Jesteś tegorocznym Słuchaczem DUCHa? A może byłeś nim kiedyś? Niezależnie od tego czy widywaliśmy się w tym roku akademickim, czy też w ubiegłych latach, zapraszamy Cię do konkursu. Opowiedz nam o swoich DUCHowych wspomnieniach.

Będzie nam niezwykle miło, jeśli zechcesz wypowiedzieć się:
- ustnie – nagrywając krótki (max. 1 minuta) filmik
- pisemnieodręcznie (NIE NA KOMPUTERZE!) udzielając krótkiej wypowiedzi (max pół strony A4), ta praca może być urozmaicona rysunkiem
Najfajniejsze wypowiedzi, najstaranniejsze prace nagrodzimy!
Do wygrania indeks DUCHa na zajęcia w przyszłym roku akademickim. Wyłonimy zwycięzcę w każdej z kategorii. Gra toczy się więc o 2 indeksy!
Na prace czekamy do 15. maja. Prosimy nadsyłać je na adres mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Filmy – plik video w formacie MP4
Wypracowanie – skan pracy z formacie PDF lub JPG

Zwycięzców wyłonimy 1 czerwca, czyli w Dzień Dziecka :)

 

REGULAMIN

ZGODA RODZICA

 

 

Działania dla Polonii

Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii działa nie tylko w Polsce. Aktywnie współpracujemy ze szkołami polonijnymi na całym świecie.

Co robimy?

SPOTKANIA W SZKOŁACH

W 2016 roku okazji 1050 rocznicy Chrztu Polski odbyliśmy cykl spotkań w Australii. Odwiedziliśmy Sydney, Wollongong, Melbourne, Canberrę. Kliknij w zdjęcie aby zobaczyć relację.

chrzest

W 2018 roku prowadziliśmy zajęcia  z okazji 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Zajęcia prowadzliśmy między innymi w Sydney, Melbourne, Brisbane, Wollongong, Mediolanie, Pontenure.

niepodleglosc

LEKCJE ONLINE
Nie zawsze i nie do wszystkich da się dojechać. Dlatego też dobrym rozwiązaniem bywają lekcje online. Jak to działa? Bardzo prosto! Ustalamy temat, datę, łączymy się przez Internet. I już!

lekcja online

WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI
Chętnie dzielimy się naszym doświadczeniem prowadząc warsztaty dla nauczycieli. Braliśmy udział w konferencjach i zjazdach nauczycieli w Stanach Zjednoczonych, Australii, prowadzimy spotkania w Polsce.

MATERIAŁY EDUKACYJNE ONLINE
Przygotowaliśmy dwa zestawy materiałów edukacyjnych online.

Pierwszy to Historia dla Polonii - zestaw lekcji online z zakresu historii Polski. Lekcje są bezpłatne, dostępne po zalogowaniu. Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Senatu Rzeczpospolitej Polskiej
http://historiadlapolonii.pl
hdp

Drugim jest Historia: Zobacz - zestaw lekcji elearningowych dotyczących niesamowitych obiektów z polskich muzeów. Z portalu poznacie nie tylko same ekcponaty ale także historię, która się z nimi wiąża. Materiały są bezpłatne http://historiazobacz.pl Projekt został zrealizowany we współpracy z Historia: Poszukaj (http://historiaposzukaj.pl)
Sfinansowano ze środkó MKiDN w ramach Programu Wieloletniego Niepodległa na lata 2017-2022.

historia zobacz www3

 JAK NAWIĄZAĆ WSPÓŁPRACĘ?

Pisząc na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.


 

 

Więcej artykułów…

  1. Hunowie, Awarowie, Mongołowie. Nomadzi z Wielkiego Stepu najeżdżają Europę
  2. Milion sposobów jak zginąć w Barbaricum, czyli czy kiedyś żyło się lepiej
  3. Wał Hadriana. Mur na końcu świata.
  4. Piramidy, czyli wyprawa w zaświaty

Co się u nas działo

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
..__