A+ A A-

Czarne złoto – jak ropa naftowa wpłynęła na życie w Zatoce Perskiej?

Bogactwo ukryte pod ziemią

twórcy 1

Twórcy na zajęciach przekonali się, jak odkrycie tak ważnego i strategicznego surowca, jakim jest ropa naftowa, zmieniło bieg historii regionu Zatoki Perskiej. Jeszcze w początkach XX wieku biedne, zacofane kraje, borykające się z problemem głodu, których mieszkańcy dzielnie stawiali czoła wybitnie nieprzyjaznemu człowiekowi suchemu klimatowi, stały się nagle nowoczesnymi potęgami. Zmieniło się nie tylko ich strategiczne położenie, które doprowadziło do takich wydarzeń jak kryzys paliwowy lat 70. czy wojna w Zatoce Perskiej w latach 90. Słuchacze przekonali się, że wyjątkowo szybki rozwój, będący fenomenem na skalę światową, ma swoje jasne i ciemne strony także w wymiarze życia jednostki. Skok cywilizacyjny oznacza nie tylko polepszenie się usług medycznych, powstanie nowoczesnych szkół czy wielkich autostrad. To także futurystyczne projekty architektoniczne, zmieniające bezpowrotnie widok zatokowych miast, kosztem utraty kulturowej specyfiki i tożsamości. To wyrwa międzypokoleniowa, która sprawia, że dziadkom jeszcze trudniej zrozumieć żyjących w zupełnie inny od nich sposób wnuków. To w końcu choroby cywilizacyjne, które zaczęły trawić społeczeństwo Zatoki wraz ze zmianą funkcjonowania w codziennym życiu.

ropa wydobycie

Twórcy podczas zajęć mieli wiele zadań do wykonania: obliczali wysokość wysokość Burdż Chalifa, na podstawie artykułów we współczesnych gazetach i magazynach ilustrowanych z Zatoki, uczniowie sprawdzali dwie kwestie: jakiego rodzaju produkty są w nich reklamowane oraz o jakich problemach zdrowotnych jest w nich mowa, zastanawialiśmy się także, jakie skutki dla państw Zatoki Perskiej mogłoby mieć wprowadzenie embarga na sprzedaż ropy. Zajęcia pozwoliły Uczniom na poznanie i zrozumienie omawianego regionu świata, a także na krytyczne spojrzenie (pod kątem gospodarczym i społecznym) na fenomen wzrostu, jaki jest efektem odkrycia ropy naftowej.

dubai

Zajęcia prowadziła  mgr Minakowska-Kostrzewa: ukończyła arabistykę na Uniwersytecie Warszawskim – to znaczy, że uczyła się przez 5 lat języka arabskiego, historii krajów arabskich, a także poznawała kulturę arabską. Dziś pracuje w ambasadzie kraju arabskiego, a w wolnych chwilach lubi przygotowywać i prowadzić zajęcia dla dzieci, dorosłych, oczywiście związane z arabistyką!

Co się u nas działo

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
..__