Warszawa Przełomów jest projektem skierowanym do ambitnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych z terenu Warszawy. Motywem przewodnim projektu jest historia Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Uczniowie dzięki zajęciom pogłębiają swoją wiedzę o życiu w czasach PRL w Warszawie i w Polsce.
Szczególny nacisk jest położony na kryzysy społeczno-polityczne z lat 1956-1989 oraz na stan wojenny.
Projekt składa się z 30 cyklu warsztatów, w trakcie których uczestnicy rozwijają umiejętności z zakresu nauk humanistycznych oraz społecznych (historia, nauki o polityce, nauki o mediach), nauk ścisłych (dziedzina nauk matematycznych – informatyka), a także z obszaru sztuki (dziedzina nauk plastycznych – grafika komputerowa, fotografia). Poszczególne zagadnienia podzielone są na cztery realizowane równolegle moduły tematyczne – historyczny, dziennikarski, informatyczny oraz fotograficzny.
MODUŁ HISTORYCZNY – 10 zajęć
W ramach modułu historycznego uczestnicy projektu nabywają wiedzę z zakresu historii PRL. Głównym celem zajęć jest ukazanie najnowszej historii polski w sposób, który trudno zrealizować w trakcie obowiązkowych zajęć szkolnych - tematyka poszczególnych spotkań ma charakter uzupełniający w stosunku do programu realizowanego na lekcjach historii oraz wiedzy o społeczeństwie.
Zakres tematyczny (po 2 zajęcia na każdy temat):
1. Ustrój polityczny Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej - zarys
2. Kryzysy społeczno-polityczne 1956 – 1989
3. Narodziny opozycji demokratycznej w PRL
4. Warszawskie środowiska opozycyjne
5. Życie codzienne Polski Ludowej – Warszawa i Warszawiacy 1945 - 1989
MODUŁ DZIENNIKARSKI – 8 zajęć
Uczestnicy projektu biorą udział w warsztatach dziennikarskich. Pozyskują wiedzę na temat różnych form/gatunków dziennikarskich. Dowiadują się, jak wygląda praca dziennikarza w praktyce, a także poznają niektóre zagadnienia z ustawy Prawo prasowe, m.in. instytucję autoryzacji tekstu. Oprócz tego sami próbują swoich sił w roli dziennikarza.
Zakres tematyczny (po 2 zajęcia na każdy temat):
1. Podstawy pracy dziennikarskiej
2. Prawo prasowe – autoryzacja w teorii i praktyce
3. Kluczowe gatunki dziennikarskie – informacyjne, publicystyczne, fotograficzne
4. Prasa i media w PRL
MODUŁ INFORMATYCZNY – 6 lekcji
Uczestnicy projektują i wykonują stronę internetową o tematyce wybranej przez siebie, ale powiązanej z tematyką projektu "Warszawa Przełomów". Podczas pracy nad witryną wzbogacają swoją wiedzę na temat języka HTML oraz uczą się korzystać z edytorów stron WWW i programów do obróbki zdjęć. Dodatkowo uczestnicy projektu zapoznają się z najważniejszymi kwestiami związanymi z prawem autorskim; zdobywają także kompetencje z zakresu wyszukiwania i krytycznego korzystania ze źródeł informacji.
Zakres tematyczny
1. Konstrukcja stron internetowych (4 zajęcia)
2. Media społecznościowe w pracy dziennikarza (1 zajęcia)
3. Podstawy prawo autorskiego (1 zajęcia)
MODUŁ FOTOGRAFICZNY – 6 lekcji
Uczestnicy zapoznają się z archiwalnymi zdjęciami prezentującymi obiekty i miejsca w Warszawie w czasach, gdy obiekty i miejsca te były cichymi świadkami kluczowych wydarzeń w powojennej historii Warszawy. Próbują rozpoznać, o jakie miejsca chodzi, a także ulokować je na współczesnej mapie Warszawy. Następnie udają się w teren, aby odnaleźć te miejsca i wykonać im zdjęcia. Ostatnim etapem w ramach niniejszego modułu jest "nałożenie" współczesnych fotografii na zdjęcia archiwalne. W tej części projektu uczestnicy korzystają z kompetencji w zakresie korzystania z programów do obróbki graficznej, nabytych podczas modułu informatycznego.
Zakres tematyczny:
1. Współczesne formy i zastosowania fotografii, warsztaty (3 zajęcia)
2. Zawód fotoreporter (1 zajęcia)
3. Stolica w obiektywie – Warszawa wczoraj i dziś (dwa zajęcia)
Kadrę projektu stanowią pracownicy naukowi wyższych uczelni, praktycy w swej dziedzinie oraz sprawdzeni wwspółpracownicy Dziecięcego Uniwersytetu Ciekawej Historii. Są to wykładowcy o niekwestionowanym przygotowanu merytorycznym, a jednocześnie osoby komunikatywne, cierpliwe, z poczuciem humoru oraz posiadające doświadczenie i predyspozycje do pracy z mlodzieżą. Dzięki takim wykładowcom, uczniowie spotkają się z wiedzą na najwyższym, akademickim poziomie, podaną w przystępnej dla nich formie.
Projekt ma na celu:
- Rozwój zainteresowań uczestników historią,
- Zwrócenie uwagi na zagadnienia, fakty i postacie pomijane w głównym nurcie nauczania szkolnego,
- Ukształtowanie postawy poszukiwania i odkrywania,
- Dostarczenie wartościowego materiału do kształtowania wyobraźni i pożądanych społecznie postaw,
- Ćwiczenie umiejętności pracy metodą projektów, rozwój umiejętności pracy w grupie,
- Wykorzystanie doświadczenia i potencjału organizacji pozarządowej oraz potencjału kadry akademickiej w procesie edukacji.
Start – październik 2016
Miejsce zajęć – centrum Warszawy, Kampus Główny UW, budynek PASTy (Zielna 39)
Zajęcia będą się odbywać w soboty, godzina 12.00 (spotkania zazwyczaj odbywać się będą co 2 tygodnie, i obejmować będą dwa warsztaty po 90 minut)
Ilość zajęć w projekcie - 15
Czas trwania poszczególnych zajęć – 2 x 90 minut
REGULAMIN UCZESTNICTWA W PROJEKCIE
HARMONOGRAM SPOTKAŃ
hhhhhhh
Zapisać można się mailowo:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Więcej informacji: 692 981 439
