A+ A A-

Badacze - wykłady 2016/17

 

Temat zajęć Prowadzący
1. Po co Sokrates do Delf chodził? Łukasz Przybyłek
sokrates
2.
 Faras - znalezione w ziemi, zabrane przez wodę.  Muzeum Narodowe
 faras
3.
Juliusz Cezar - genialny wódz.
Anna Zawadzka
4.
Instrumentum vocale - mówiące narzędzie.
Maciej Marciniak
5.
Historia ukryta w morskiej otchłani, czyli opowieść z zatopionego wraku.
Magdalena Nowakowska
wraki s
6.
Nie od razu Karków zbudowano, czyli opowieść o średniowiecznym mieście.
Marcin Bogusz
7.
Stop! Wejście tylko dla VIPów! Zakazane Miasto.
Marta Kalisz - Zielińska
chinski mur
8.
Pojedynek na miecze w sądzie? Jak rozwiązywano spory w średniowieczu.
Antoni Olbrychski
sady
9.
Awicenna - wielki medyk i jego kanon
Marta Minakowska - Kostrzewa
awicenna
10.
Malinche - supertłumaczka okresu konkwisty
Maja Zawierzeniec
11.
Kropka po kropce - jak Aborygeni
Muzeum Azji i Pacyfiku
aborygeni
12.
Operacja bez znieczulenia
Maria Rukat
operacja
13.
Tajemnice króla z kolumny
Jacek Karwat
kolumna
14.
Kolorowe wojsko - mundury czasów napoleońskich
Filip Żelewski
kolorowe wojsko
15.
O tym jak polski aptekarz rozjaśnił mrok
Łukasz Przybyłek
lampa
16.
Wojenna spiżarnia. O tym co jadano w czasie okupacji i Powstania Warszawskiego
Ewa Ciosek
17.
Rada z radu. Maria Skłodowska Curie i jej badania
Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie
18.
Zatrzymać ruch. Rzecz o Rudolfie Labanie.
Anna Ilczuk
Badacze anna ilczuk
19.
Kartki, maluchy i mieszkana w bloku z wielkiej płyty. Jak żyli nasi rodzice?
Stanisław Zakroczymski
20.
Kto się czai za rogiem? Bliskie spotkania z gwiazdami Uniwersytetu Warszawskiego
Marek Olkuśnik
zakonczenie2

Poszukiwacze - wykłady 2016/17

 

Temat zajęć Prowadzący
1. Być jak Rzymianin. Maciej Marciniak
togi
2.
 Łacina wokół nas.  Anna Zawadzka
 lacina
3.
Opowieść o walecznych Wikingach - warownia Jomsborg.
Jarl Einar - Stanisław Wdowczyk
wiking
4.
Z wizytą w muzeum
Muzeum Narodowe w Warszawie
5.
Co nam mówią wazy greckie?
Marcin Matera
wazy
6.
Człowiek i jego pies.
Anna Roślewska
7.
Po co jeż ma kolce, czyli o wyobraźni ludzi średniowiecza.
Łukasz Przybyłek
 jezyk
8.
Bagdad – historia okrągłego miasta. Marta Minakowska - Kostrzewa  bagdad
9.
Czy w średniowieczu grano w piłkę? Gry i zabawy wieków średnich.
Antoni Olbrychski
10.
Jak dawniej podróżnowano?
Michał Teodorowicz
podroze
11.
Warszawa jak z obrazka.
Muzeum Narodowe
warszawa
12.
Internet średniowiecza. Przełomowy wynalazek Jana Gutenberga.
Łukasz Przybyłek
13.
Pierwsze polskie muzeum. Opowieść o arystokratce, która pokazała sztukę zwykłym ludziom.
Ewa Ciosek
 muzeum
14.
Dyliżanse i telegrafy, czyli historia poczty.
Maria Rukat
dylizans
15.
Przestępca zostawia ślad, czyli historia daktyloskopii.
Iwona Czarkowska
16.
Opowieść o Marszałku
Łukasz Przybyłek
 Poszukiwacze Marszalek1
17.
Jak się robiło napad na bank w XIX wieku?
Park Miniatur Województwa Mazowieckiego
18.
Colossus, Mark i Eniac. Ile ważyły pierwsze komputery?
Marcin Chodorowski
Poszukiwacze 1
19.
Lista Unesco - co to takiego?
Ewa Ciosek
20.
Tajemnicze historie uniwersyteckich gwiazd
Marcin Chodorowski
zakonczenie

Warszawa Przełomów

WARSZAWA-PRZELOMOW-SYRENA2Warszawa Przełomów jest projektem skierowanym do ambitnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych z terenu Warszawy.  Motywem przewodnim projektu jest historia Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Uczniowie dzięki zajęciom pogłębiają swoją wiedzę o  życiu w czasach PRL w Warszawie i w Polsce.
Szczególny nacisk jest położony na kryzysy społeczno-polityczne z lat 1956-1989 oraz na stan wojenny.
Projekt składa się z 30 cyklu warsztatów, w trakcie których uczestnicy rozwijają umiejętności z zakresu nauk humanistycznych oraz społecznych (historia, nauki o polityce, nauki o mediach), nauk ścisłych (dziedzina nauk matematycznych – informatyka), a także z obszaru sztuki (dziedzina nauk plastycznych – grafika komputerowa, fotografia). Poszczególne zagadnienia podzielone są na cztery realizowane równolegle moduły tematyczne – historyczny, dziennikarski, informatyczny oraz fotograficzny.

MODUŁ HISTORYCZNY – 10 zajęć
W ramach modułu historycznego uczestnicy projektu nabywają wiedzę z zakresu historii PRL. Głównym celem zajęć jest ukazanie najnowszej historii polski w sposób, który trudno zrealizować w trakcie obowiązkowych zajęć szkolnych - tematyka poszczególnych spotkań ma charakter uzupełniający w stosunku do programu realizowanego na lekcjach historii oraz wiedzy o społeczeństwie.
Zakres tematyczny (po 2 zajęcia na każdy temat):
1.    Ustrój polityczny Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej - zarys
2.    Kryzysy społeczno-polityczne 1956 – 1989
3.    Narodziny opozycji demokratycznej w PRL
4.    Warszawskie środowiska opozycyjne
5.    Życie codzienne Polski Ludowej – Warszawa i Warszawiacy 1945 - 1989

MODUŁ DZIENNIKARSKI – 8 zajęć
Uczestnicy projektu biorą udział w warsztatach dziennikarskich. Pozyskują wiedzę na temat różnych form/gatunków dziennikarskich. Dowiadują się, jak wygląda praca dziennikarza w praktyce, a także poznają niektóre zagadnienia z ustawy Prawo prasowe, m.in. instytucję autoryzacji tekstu. Oprócz tego sami próbują swoich sił w roli dziennikarza.
Zakres tematyczny (po 2 zajęcia na każdy temat):
1.    Podstawy pracy dziennikarskiej
2.    Prawo prasowe – autoryzacja w teorii i praktyce
3.    Kluczowe gatunki dziennikarskie – informacyjne, publicystyczne, fotograficzne
4.    Prasa i media w PRL

MODUŁ INFORMATYCZNY – 6 lekcji
Uczestnicy projektują i wykonują stronę internetową o tematyce wybranej przez siebie, ale powiązanej z tematyką projektu "Warszawa Przełomów". Podczas pracy nad witryną wzbogacają swoją wiedzę na temat języka HTML oraz uczą się korzystać z edytorów stron WWW i programów do obróbki zdjęć. Dodatkowo uczestnicy projektu zapoznają się z najważniejszymi kwestiami związanymi z prawem autorskim; zdobywają także kompetencje z zakresu wyszukiwania i krytycznego korzystania ze źródeł informacji.
Zakres tematyczny
1.    Konstrukcja stron internetowych (4 zajęcia)
2.    Media społecznościowe w pracy dziennikarza (1 zajęcia)
3.    Podstawy prawo autorskiego (1 zajęcia)

MODUŁ FOTOGRAFICZNY – 6 lekcji
Uczestnicy zapoznają się z archiwalnymi zdjęciami prezentującymi obiekty i miejsca w Warszawie w czasach, gdy obiekty i miejsca te były cichymi świadkami kluczowych wydarzeń w powojennej historii Warszawy. Próbują rozpoznać, o jakie miejsca chodzi, a także ulokować je na współczesnej mapie Warszawy. Następnie udają się w teren, aby odnaleźć te miejsca i wykonać im zdjęcia. Ostatnim etapem w ramach niniejszego modułu jest "nałożenie" współczesnych fotografii na zdjęcia archiwalne. W tej części projektu uczestnicy korzystają z kompetencji w zakresie korzystania z programów do obróbki graficznej, nabytych podczas modułu informatycznego.
Zakres tematyczny:
1.    Współczesne formy i zastosowania fotografii, warsztaty (3 zajęcia)
2.    Zawód fotoreporter (1 zajęcia)
3.    Stolica w obiektywie – Warszawa wczoraj i dziś   (dwa zajęcia)

Kadrę projektu stanowią pracownicy naukowi wyższych uczelni, praktycy w swej dziedzinie oraz sprawdzeni wwspółpracownicy Dziecięcego Uniwersytetu Ciekawej Historii. Są to wykładowcy o niekwestionowanym przygotowanu merytorycznym, a jednocześnie osoby komunikatywne, cierpliwe, z poczuciem humoru oraz posiadające doświadczenie i predyspozycje do pracy z mlodzieżą. Dzięki takim wykładowcom, uczniowie spotkają się z wiedzą na najwyższym, akademickim poziomie, podaną w przystępnej dla nich formie.  

Projekt ma na celu:
- Rozwój zainteresowań uczestników historią,
- Zwrócenie uwagi na zagadnienia, fakty i postacie pomijane w głównym nurcie nauczania szkolnego,
- Ukształtowanie postawy poszukiwania i odkrywania,
- Dostarczenie wartościowego materiału do kształtowania wyobraźni i pożądanych społecznie postaw,
- Ćwiczenie umiejętności pracy metodą projektów, rozwój umiejętności pracy w grupie,
- Wykorzystanie doświadczenia i potencjału organizacji pozarządowej oraz potencjału kadry akademickiej w procesie edukacji.

Start – październik 2016
Miejsce zajęć – centrum Warszawy, Kampus Główny UW, budynek PASTy (Zielna 39)
Zajęcia będą się odbywać w soboty, godzina 12.00 (spotkania zazwyczaj odbywać się będą co 2 tygodnie, i obejmować będą dwa warsztaty po 90 minut)
Ilość zajęć w projekcie - 15
Czas trwania poszczególnych zajęć – 2 x 90 minut
REGULAMIN UCZESTNICTWA W PROJEKCIE
HARMONOGRAM SPOTKAŃ

hhhhhhh

Zapisać można się mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Więcej informacji: 692 981 439

 logo biale wspolfinansowanie

Obserwatorzy - wykłady 2016/17

 

Temat zajęć Prowadzący
1. Jak upolować mamuta? Michał Przeździecki mamutys
2.
 Czy o piramidach wiesz wszystko?  Marta Kalisz-Zielińska
 piramidys
3.
Opowieść o walecznych Wikingach - Warownia Jomsborg.
Jarl Einar - Stanisław Wdowczyk
wiking
4.
Sfermentowane ryby na obiad a wino na śniadanie. O dziwactwach w kuchni starożytnych.
Paulina Komar
obs s
5.
Po co archeologowi certyfikat nurkowania?
Magdalena Nowakowska
6.
Od pazia do rycerza - opowieść o średniowiecznej karierze.
Antoni Olbrychski
 Obserwatorzy rycerze
7.
Dzieje bajeczne pana Wincentego. O legendach z kroniki Kadłubka.
Łukasz Przybyłek
 kadlubek
8.
Co w zamku piszczy? Średniowieczna muzyka i taniec.
Anna Ilczuk
 Co w zamku piszczy
9.
Uczta u Wierzynka
Maria Rukat
 wierzynek
10.
Gry i zabawy z dalekiej Azjii.
Tomasz Madej - Muzeum Azji i Pacyfiku
obserwatorzy
11.
O! Matejko!
Muzeum Narodowe
matejko
12.
Niebo Kopernika
Anna Zawadzka
kopernik
13.
Włoski smok na polskiej ziemi
Marcin Chodorowski
bona
14.
Polak potrafi, czyli o korzyściach płynących z bitwy pod Wiedniem
Przemysław Bogusławski
kulczycki
15.
Krótka histora Międzynarodowego Czerwonego Krzyża
Ewa Ciosek
MCK
16.
Co to znaczy "niepodległa"?
Michał Rukat
Milusin
17.
Tajemnice banku Wilhelma Landaua
Park Miniatur Województwa Mazowieckiego
18.
Historia niezwykłego kaprala - o misiu, co służył w wojsku
Marcin Rychły
mis wojtek
19.
Bitwa o papier toaletowy. Trudne czasy PRL
Marta Kalisz
20.
Uniwersytet Warszawski i jego DUCH
Łukasz Przybyłek
mim

Premier czy gwiazda estrady, polityk czy ulubieniec młodzieży? O Ignacym Janie Paderewskim

Czy za pomocą muzyki można zmieniać świat? Co to znaczy być celebrytą? Czy zdobycie popularności i majątku to koniec drogi? Wreszcie, kim tak naprawdę był Ignacy Jan Paderewski – celebryta to czy showman przełomu XIX i XX wieku. Na te oraz wiele innych pytań staraliśmy się odpowiedzieć wraz z grupą Badaczy.
Wykład zatytułowany „Premier czy gwiazda estrad, polityk czy ulubieniec młodzieży?” o Ignacym Janie Paderewskim miał na celu przybliżenie Badaczom tego nieco, niestety, zapomnianego męża stanu na kilka miesięcy przed 75 rocznicą jego śmierci. Jaka byłaby Polska bez Paderewskiego? Jakie byłyby jej granice?
Od Eskadry Kościuszkowskiej, którą mu zawdzięczamy, poprzez konferencje pokojowe czy Szwajcarski Komitet Generalny Pomocy Ofiarom Wojny, postać Paderewskiego – polityka, premiera, ale i wielkiego artysty, przewija się przez całe dwudziestolecie międzywojenne. Niezwykle miłą niespodzianką dla prowadzącego zajęcia była informacja, że Ignacy Jan Paderewski nie jest jakimś „zakurzonym bohaterem”. Większość Słuchaczy zadeklarowała zainteresowanie muzyką klasyczną. Wielu z Badaczy powiedziało, iż gra na instrumentach. Dla Studentów Ducha zatem wykład był jedynie przypomnieniem i usystematyzowaniem wiedzy o IJ Paderewskim. Zestawiając pianistę znanego z szalonych fryzur z muzykami współczesnymi, takimi jak Kamil Bednarek czy legendami jak Bob Marley, zastanawialiśmy się wspólnie, jak ważny jest wizerunek artysty. Wróciliśmy także do koncertu Live Aid z 1985 roku. Staraliśmy się wykazać, iż ta szlachetna akcja muzyków mogła być inspirowana postacią Paderewskiego, który już kilkadziesiąt lat wcześniej wykorzystywał potęgę muzyki, aby pomagać. Badacze wykazali inicjatywę w poszukiwaniu prawdy oraz konotacji łączących Ignacego Jana Paderewskiego ze słynnym z pomocy polskim dzieciom maharadży Jam’a sahib Digvijaysinhji. Zajęcia poprowadził Grzegorz Hanula.

Pilsudski i Paderewski 1919

Więcej artykułów…

  1. Debatuję, więc jestem
  2. Aktualności
  3. Noc Muzeów w Paście 2016
  4. Projekty dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Co się u nas działo

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
..__