Historia magistra est. Historia nauczycielką życia
Czego uczy nas historia?
Po co uczymy się historii i po co uczono się jej w przeszłości? Nad tymi trudnymi pytaniami zastanawiali się Badacze podczas zajęć. Udało im się dojść do słusznych wniosków – historia pozwala nam na zdobycie wiedzy, którą inaczej mogli byśmy zdobyć jedynie przez własne doświadczenie.
Większość sytuacji, które zachodzą w naszych dziejach – wojny, konflikty, religijne, mechanizmy ekonomiczne, czy po prostu rozwój cywilizacji – już kiedyś miała miejsce. Znając historię możliwe jest przewidzenie pewnych zjawisk i, co najważniejsze, uniknięcie błędów popełnionych przez naszych przodków. Badacze zastanawiali się nad najważniejszymi wydarzeniami historycznymi i nad tym, jakie wnioski możemy z nich teraz wyciągnąć.
Rozważaliśmy też, czy nadal aktualne są cytaty z wielkich myślicieli, wodzów i filozofów. Próbie poddaliśmy tak znane sentencje jak: Poznaj obyczaje innych, a nie będzie nienawiści (Horacy), W czasie wojny milczą prawa (Cyceron), Wielu bać się powinien ten, kogo wielu się boi (Publiliusz Syrus) czy Kości zostały rzucone (Juliusz Cezar) nie straciły na aktualności. Większość antycznych cytatów możemy z powodzeniem odnieść do naszej rzeczywistości. Cytaty z wielkich postaci z minionych epok są najlepszym dowodem na to, że natura ludzka, a co za tym idzie mechanizmy rządzące ludzkością, nie uległy zmianie przez całe tysiąclecia.
Szkole młodych filozofów przewodził magister Marcin Marciniak - archeolog, uczestnik wielu misji m.in. w Peru, Sudanie, Kuwejcie, Gruzji i Rosji. Doktorant na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego. Edukator z wieloletnim doświadczeniem. Autor licznych wykładów i artykułów popularyzujących archeologię, historię i historię sztuki. Od 2004 roku związany z Działem Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie.