A+ A A-

Regulamin zajęć online


I. Postanowienia ogólne
§1

  1. Eureka! to ogólnopolski projekt dotyczący edukacji związanej z historią nauki, techniki, wynalazków realizowany zdalnie.
  2. Projekt realizowany jest we współpracy przez Fundację Nauk Ścisłych oraz Fundację Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii zwane dalej Organizatorem.


II. Cele projektu
§2

  1. Celem Eureki! jest przekazanie słuchaczom wiedzy z zakresu historii nauki, techniki, wynalazków.
  2. Projekt przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych. Obejmuje zajęcia o charakterze ogólnym oraz grupy tematyczne.

Zajęcia ogólne prowadzone są w następujących grupach wiekowych:

  • Grupa 1 – uczniowie klas 1-3 SP
  • Grupa 2 – uczniowie klas 4-5 SP
  • Grupa 3 – uczniowie klas 6-8 SP


3. Do udziału w zajęciach zdalnych słuchaczowi potrzebny jest sprzęt: laptop z kamerką i mikrofonem lub tablet lub inne multimedialne urządzenie, konieczny będzie także dostęp do Internetu.
4. Słuchacze mogą rozpocząć zajęcia Eureki! w dowolnym roku szkolnym, w zależności od dostępności miejsc.


III. Zasady rekrutacji oraz opłaty za zajęcia
§3

1. Słuchaczami Eureki! mogą być uczniowie szkół podstawowych, którzy zostaną zapisani na zajęcia przez swoich rodziców/opiekunów i rodzice/opiekunowie dokonają opłaty za ich udział w zajęciach.
2. W procesie rekrutacji pierwszeństwo mają dotychczasowi studenci oraz ich rodzeństwo.
3. Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest terminowe wniesienie opłaty.
4. Opłata za zajęcia jest odpłatnością za całość kursu, nie zaś sumą kosztów poszczególnych zajęć.
5. Opłata może być wniesiona w całości lub w ratach, których wysokość ustalana jest każdorazowo przez Organizatora przed zapisami na dany rok szkolny. Terminy płatności podane są na stronie internetowej www.duch.edu.pl

Brak wniesienia w terminie kolejnej raty opłaty za zajęcia skutkuje natychmiastowym usunięciem z listy uczestników.
6. Opłata jest w całości przeznaczana na organizację wykładów.
7. Organizator nie zwraca opłat za zajęcia, na których słuchacz był nieobecny.
8. Zapisy na zajęcia odbywają się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy znajdujący na stronie info.duch.edu.pl
9. Zapisy na kolejny rok szkolny rozpoczynają się zazwyczaj 15 maja.
10. Liczba miejsc w poszczególnych grupach jest ograniczona. Fundacja zastrzega sobie prawo wstrzymania zapisów, gdy grupy osiągną maksymalną liczebność.
11. Organizator zastrzega sobie prawo do odstąpienia od organizacji zajęć w przypadku, gdy zainteresowanie będzie zbyt małe i nie zbiorą się grupy.


IV. Zasady uczestnictwa
§4

  1. Każdy nowy słuchacz Eureki! przed pierwszymi zajęciami otrzyma mailowo Indeks Słuchacza do wydruku. W Indeksie Słuchacz będzie zaznaczał obecność na kolejnych zajęciach.
  2. Słuchacz, który będzie obecny na przynajmniej 15 zajęciach (według wpisów w indeksie) otrzyma dyplom ukończenia kursu.
  3. Słuchacz, który będzie obecny na przynajmniej 18 zajęciach (według wpisów w indeksie) otrzyma dyplom z wyróżnieniem.
  4. Dyplomy rozesłane zostaną w postaci plików .pdf do samodzielnego wydruku.


§5


3. Organizator nie zapewnia sprzętu ani nie pokrywa kosztów jego zakupu.
4. Organizator nie zapewnia łącza internetowego dla Słuchaczy ani nie porywa kosztów jego zakupu.

V. Organizacja spotkań
§6

  1. Zajęcia odbywają się w cyklach rocznych, cykl obejmuje 20 zajęć.
  2. Zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy Zoom.
  3. Minimum dwa tygodnie przed rozpoczęciem semestru rodzice/opiekunowie informowani są o harmonogramie zajęć na dany semestr (semestr obejmuje 10 zajęć) poprzez udostępnienie tych wiadomości w panelu słuchacza, do którego dostęp otrzymują przy zapisie na zajęcia.
  4. Fundacja zastrzega sobie prawo do zmiany w sytuacjach losowych tematu lub terminu zaplanowanych zajęć.
  5. Każde spotkanie trwa minimum 60 minut.
  6. Organizator zastrzega sobie prawo zorganizowania spotkań dłuższych niż 60 minut, jeśli wymaga tego omawiany temat.
  7. Udział w niektórych zajęciach wymaga przygotowania – wydrukowania materiałów, skompletowania akcesoriów (np. materiałów plastycznych). Rodzice zostaną o tym poinformowani z przynajmniej 3 dniowym wyprzedzeniem
  8. Zajęcia są nagrywane, można je odtworzyć w ciągu 7 dni.

VI. Udział w zajęciach
§6


1. Słuchacze zobowiązani są do punktualnego przybywania na zajęcia. Wirtualny pokój otwarty jest minimum 5 minut przed zajęciami.
2. Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na zajęcia.
3. Słuchacze są zobowiązani do wyciszenia mikrofonów. Mogą one zostać włączone na wyraźną prośbę wykładowcy.
4. Osoby, które muszą wcześniej wyjść z zajęć proszone są o zrobienie tego dyskretnie, bez przerywania toku spotkania i bez przeszkadzania innym.
5. Słuchacz zobowiązany jest do traktowania z szacunkiem pozostałych słuchaczy, wykładowców oraz obsługi zajęć.

6. Karygodnie złe zachowanie słuchacza podczas zajęć, może być powodem wyproszenia go z zajęć, a nawet w skrajnych przypadkach - dyscyplinarnego usunięcia go z listy słuchaczy.

.VI. Rezygnacja z udziału w zajęciach
§10

1. Rodzice/opiekunowie mogą wykreślić dziecko z listy słuchaczy Dziecięcego Uniwersytetu Ciekawej Historii do dnia rozpoczęcia zajęć w danym roku szkolnym. Wniesiona opłata jest wówczas zwracana w całości, przelewem w terminie 30 dni od daty rezygnacji.
2. Rezygnację z udziału w zajęciach należy wysłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
3. W przypadku rezygnacji z udziału w zajęciach po terminie wymienionym w pkt. 1 opłata nie będzie zwracana.


VII. Reklamacja jakości zajęć
§11

1. Organozator dokłada wszelkich starań, aby jakość zajęć zarówno w sferze organizacyjnej jak i merytorycznej była możliwie najwyższa.
2. Wszelkie uwagi i reklamacje mogą być wnoszone przez rodziców/opiekunów drogą mailową na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. W opisie należy podać jakich dokładnie zajęć dotyczy reklamacja: podać datę, godzinę, temat wykładu, nazwisko prowadzącego oraz opisać istotę zgłaszanego problemu.
3. Uwagi i reklamacje są rozpatrywane przez Organizatora w trybie priorytetowym, maksymalnie do 14 dni od daty wpływu.
4. Organizator każdorazowo stara się rozwiązać problem na drodze polubownej. W przypadku braku porozumienia spory rozstrzyga sąd cywilny właściwy dla miejsca siedziby Organizatora.

VIII. Ochrona danych osobowych
§12

1. Rodzice/opiekunowie słuchaczy Eureki! wyrażają zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych przez Organizatora dla celów koniecznych przy organizacji projektu.
2. Administratorami danych jest Fundacja Dziecięcy Uniwersytet Cikawej Historii. Prawa i obowiązki Fundacji względem posiadanych danych osobowych określają przepisy o ochronie danych osobowych, w tym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz.UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. poz. 1000, z późn. zm.).
3. Rodzice/opiekunowie mają prawo do wglądu, zmiany i usunięcia swoich danych osobowych, przy czym wniosek o usunięcie danych jest równoznaczny z wnioskiem o usunięcie dziecka z listy słuchaczy.
4. Rodzice/opiekunowie wyrażają zgodę na komunikację z Fundacją w celach związanych z projektem drogą elektroniczną, w myśl przepisów Ustawy z dnia 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.


IX. Postanowienia końcowe
§13

1. Zapisanie dziecka na zajęcia Eureka! jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na wykorzystanie jego wizerunku w materiałach o charakterze informacyjnym, promocyjnym oraz na stronie internetowej www.fns.edu.pl oraz www.duch.edu.pl (fotografie i filmy wideo relacjonujące przebieg zajęć).
2. Zapisanie dziecka na zajęcia Eureka! jest równoznaczne z potwierdzeniem znajomości treści niniejszego Regulaminu i jego pełną akceptację.
3. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany postanowień niniejszego Regulaminu.
4. O wszelkich zmianach rodzice/opiekunowie studentów są informowani za pośrednictwem strony internetowej oraz mailowo.

SCENARIUSZE ZAJĘĆ DO POBRANIA

Od wielu lat Fundacja Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii realizuje rozmaite projekty edukacyjne o tematyce historycznej. Do wielu zajęć powstają scenariusze, kompletne, często z zadaniami do druku. Projekty, w ramach których powstały współfinansowane były z budżetu Miasta st. Warszawy. Serdecznie zapraszamy do korzystania, pobierania!

Warszawa-znak-RGB-kolorowy-projekt wspolfinansuje

Projekty realizowane w roku szkolnym 2024/2025:

DSH WARSZTATY

 

Bezpłatne warsztaty dla uczniów klas 4-8 warszawskich szkół podstawowych pt. "Okno na świat" organizowane były w Domu Spotkań z Historią. Podczas wspólnego zwiedzania wystawy, rozwiązywania zadań, zagadek przygotowanych przez Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii uczniowie poznawali specyfikę okresu PRLu. Dowiedzieli się jakie były wówczas bolączki i problemy statystycznych Polaków. Oglądając niezwykłe, barwne obrazki magazynu "Ty i ja" wspólnie zastanawialiśmy się czym wyróżniało się to pismo spośród innych dostępnych wówczas pozycji. Zajęcia podsumowywało wspólne wykonanie kolażu ze zdobytych podczas zajęć materiałów.
SCENARIUSZE:
KLASY 4-6
KLASY 7-8

WIELCY NIEOBECNI

„Wielcy nieobecni. Poznajemy nieistniejące zabytki Warszawy”, to projekt składający się z 3 warsztatów prowadzonych w klasie. Projekt jest kierowany do uczniów klas 3 warszawskich szkół podstawowych.

Celem projektu jest wsparcie uczniów klas 3 warszawskich szkół podstawowych w stawaniu się aktywnymi, odpowiedzialnymi, kompetentnymi członkami społeczności Warszawy. „Wielcy nieobecni” to projekt interdyscyplinarny (łączy zagadnienia z dziedziny historii, j. polskiego, plastyki, informatyki), rozwijający umiejętności współpracy w grupie (m.in. takie jak sztuka dyskusji, argumentacji, kompromisu, podziału obowiązków) oraz rozwijający umiejętności pracy metodą projektową. Tematyka zajęć poświęcona jest warszawskim budynkom, których już nie ma.

W ramach projektu w klasie odbędą się 3 warsztaty:

1. TAJEMNICA SYRENKI, CZYLI KU ŹRÓDŁOM MIASTA WARSZAWA. RATUSZ STAREGO MIASTA. - SCENARIUSZ
2. PARKI, PAŁACE I HANDLOWE PLACE. PLAC ŻELAZNEJ BRAMY, PAŁAC SASKI I ICH OKOLICE. - SCENARIUSZ
3. BRACIE, ALE CYRK! CYRK BRACI STANIEWSKICH, WARSZAWSKIE KINA, KABARETY I OBIEKTY SPORTOWE. - SCENARIUSZ

 W OGNIU I W ODUDOWIE

alarm_dla_miasta_warszawy.jpg

1. ALARM DLA MIASTA WARSZAWY! - POKÓJ ZAGADEK
Alarm dla miasta Warszawy! to zajęcia o tematyce związanej z wojenną historią Warszawy oraz rolą, jaką w tej historii odegrał budynek PASTy. Rozwiązując zadania dzieci poznają okoliczności wybuchu II wojny światowej, realia życia pod okupacją, przyczyny wybuchu i skutki Powstania Warszawskiego.
Klasy zapraszamy do pokoju, w którym spędzą 90 minut (45 minut rozwiązywania zagadek i 45 minut zajęć wykładowo - warsztatowych, obie części nie będą następować jedna po drugiej, będą się wzajemnie przeplatać).
Głównym punktem pokoju będą duże pudła zamknięte na szyfrowe kłódki. Zadaniem dzieci będzie złamanie szyfru do każdej z nich. Wskazówki dotyczące każdej kłódki będą miały charakter wieloetapowej łamigłówki. Będą miały okazję wykazać się umiejętnością rozwiązywania zagadek, sprytem, dedukcją. Z uwagi na fakt, że spotkanie zakłada pracę w grupie, uczniowie poznają się lepiej i zintegrują. Wyjdą z głowami pełnymi nowej wiedzy ale również poczuciem relaksu i ciekawie spędzonego czasu.

SCENARIUSZ

jak feniks

GRA HISTORYCZNA "JAK FENIKS Z POPIOŁÓW"

Gra historyczna JAK FENIKS Z POPIOŁÓW obejmuje swoją tematyką zagadnienia związane z odbudową miasta. Celem graczy jest zmienić martwe gruzowisko w tętniące życiem miasto. Gracze muszą sprawić, by obrócone w gruzy miasto powstało jak feniks z popiołów. Podczas zajęć dzieci poznają zasady funkcjonowania współczesnego miasta, historię Warszawy, w tym w szczególności – zniszczeń wojennych i powojennej odbudowy. Poznają zasady, którymi muszą się kierować architekci podczas projektowania miasta.
Klasa zostanie podzielona na grupy, z których każda będzie odbudowywać dzielnicę. W ramach grupy uczniowie będą musieli ustalić ilu ludzi wysłać do odgruzowania, ilu do budowy nowych budynków, domów, kamienic, garaży. Część z nich da zasoby potrzebne do budowy (ludzkie, mieszkańcy dołączający do budowy i materiały budowlane – np. składy). Część będzie chronić przed nieszczęściami – straż pożarna, milicja. Ale najważniejsze będą te dające prestiż –  szkoła, dom towarowy, uczelnia, szpital. Drużyny muszą tak zarządzać swoją budową, aby ich dzielnica była możliwie funkcjonalna, odporna na przeciwności losu i prestiżowa.

 SCENARIUSZ I GRA

Projekty realizowane w roku szkolnym 2023/2024:
unia2.png
Projekt „Co to znaczy UNIA?" to projekt realizowany z okazji rocznicy 20-lecia obecności Polski w Unii Europejskiej. Ma ono na celu przybliżenie uczestnikom zagadnień związanych z historią i funkcjonowaniem wspólnoty państw jaką jest Unia Europejska. W roku szkolnym 2023/2024 przypada 20 rocznica akcesji Polski do Unii Europejskiej. Jest to jedno z najbardziej doniosłych wydarzeń w nowożytnej historii naszego kraju a zarazem jest to fakt bardzo mało znany uczniom, do których kierujemy projekt. Wszyscy oni przyszli na świat już, gdy Polska należała do Unii, nie znają innej rzeczywistości. W naszych rozmowach z uczniami szkół podstawowych pojawia się często stwierdzenie że Europa (rozumiana geograficznie jako kontynent) to to samo co Unia Europejska.

W ramach projektu przeprowadzone były spotkania w szkołach podstawowych.
SCENARIUSZ - WARSZTAT 1 
KARTA WYDARZEŃ - WARSZTAT 1
KARTY TRAKTATÓW - WARSZTAT 1

SCENARIUSZ - WARSZTAT 2

SCENARIUSZ - WARSZTAT 3

pokoj zagdek logo2

W 2024 roku obchodziliśmy okrągłą, 80. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Z tej okazji zaprosiliśmy klasy drugie i trzecie warszawskich szkół podstawowych do udziału w nietypowych warsztatach. W pięknym, historycznym budynku PASTy przygotowaliśmy pokój zagadek pt. HISTORIA Z KOTWICĄ W TLE. Wchodząc do niego dzieci miały okazję zmierzyć się z serią zadań i łamigłówek, które doprowadziły je do ciekawych informacji na temat samego budynku oraz roli, jaką odegrał podczas Powstania. Krok po kroku dowiadywały się kiedy budynek powstał, czym się wyróżniał na tle pozostałej zabudowy Warszawy, jakie było jego przeznaczenie. Dowiedziały się także, dlaczego był tak ważny z punktu widzenia Powstańców, że prowadzili o niego długą i trudną walkę.

Projekty realizowane w roku szkolnym 2022/2023:

 

warszawo

WARSZAWO, POZNAJMY SIĘ! III edycja  był to trzyetapowy projekt mający na celu rozwijanie kompetencji naukowych oraz promocję nauk humanistycznych, w tym szczególnie historii. Projekt jest kierowany do uczniów klas 3  warszawskich szkół podstawowych. Tym razem tematem przewodnim były słodycze. Znacie smak pańskiej skórki, czekolady Wedla, wuzetki? Na pewno! A czy znacie ich historię? Nie? To zapraszamy!

PAŃSKA SKÓRKA
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z KARTĄ PRACY
PREZENTACJA

 WEDEL

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z KARTĄ PRACY
PREZENTACJA

WUZETKA

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z KARTĄ PRACY
PREZENTACJA

pokoj zagdek logo

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ WRAZ Z INSTRUKCJĄ DLA NAUCZYCIELA
DYPLOM

 

Projekty realizowane w roku szkolnym 2021/2022:

 jasne ciemne wieki 2

  JASNE CIEMNE WIEKI to projekt kierowany do uczniów klas 5 - 8 warszawskich szkół podstawowych. Obejmuje siedem 45 minutowych lekcji e-learningowych.
Tematy zajęć:

 1. Upadek cesarstwa rzymskiego na zachodzie (476) - SCENARIUSZ ZAJĘĆ
2. Mahomet i Arabowie (610- 632) - SCENARIUSZ ZAJĘĆ
3. Renesans Karoliński (753–987) - SCENARIUSZ ZAJĘĆ
4. Imperium mongolskie (1206- 1260) - SCENARIUSZ ZAJĘĆ
5. Czarna Śmierć (1347- 1350) - SCENARIUSZ ZAJĘĆ
6. Wielkie wynalazki średniowiecza - SCENARIUSZ ZAJĘĆ
7. Upadek Konstantynopola (1453) - SCENARIUSZ

 

 

 warszawo

WARSZAWO, POZNAJMY SIĘ! II edycja - był to trzyetapowy projekt mający na celu rozwijanie kompetencji naukowych oraz promocję nauk humanistycznych, w tym szczególnie historii. Projekt jest kierowany do uczniów klas 3  warszawskich szkół podstawowych. Ty, razem tematem przewodnim są warszawskie wieżowce. Co w nich ciekawego? Okazuje się, ze zupełnie dużo! A co konkretnie - tego dowiecie się z lekcji :)

1. PASTA - drapach chmur
FILM
PREZENTACJA
Karta pracy do filmu
Scenariusz zajęć dla nauczyciela

2. PRUDENTIAL - witamy w telewizji
FILM
PREZENTACJA
Karta pracy do filmu
Scenariusz zajęć dla nauczyciela

3. PKiN - czy tu mieszka król?
FILM
PREZENTACJA
Karta pracy do filmu
Scenariusz dla nauczyciela

 

Zajęcia historyczne dla szkół



Z WIZYTĄ U KSIĄŻĄT MAZOWIECKICH
 Projekt dla klas 1-2 warszwaskich szkół podstawowych. W każdej klasie odbyło się 6 warsztatów 45 minutowych, podczas których dzieci poznawały historię Warszawy w ujęciu lokalnym, nie tylko jako stolicy Polski ale przede wszystkim jako stolicy Mazowsza. Uczniowie podczas zajęć tworzyli swoją własną grę planszową. Materiały z projektu prezentujemy poniżej, zapraszamy do korzystania!
 
1. Początki Warszawy
2. Warszawa stolicą
3. Co było dalej?

GRA
OPIS GRY
PYTANIA I ZADANIA DO I CZĘŚCI GRY
POLA DO UŁOŻENIA PLANSZY
KARTY DO II CZĘŚCI GRY
PREZENTACJA DO II CZĘŚCI GRY

 

STARSZE PROJEKTY

Podróże małe i duże - Wakacje z DUCHem!

Wakacyjne spotkania w szkołach biorących udział w akcji Lato w mieście. Wraz z uczestnikami codziennei odwiedzaliśmy inny kontynent, w innym czasie. Poznaliśmy starożytny Egipt oraz Grecję, okoliczności odkrycia Ameryki a także dopłynęlismy do dalekiej Australii. Naszej uwadze nie umknęła Azja - tutaj zawitaliśmy do Japonii czasu izolacji.

wakacje logo 21

 

1. Afryka - scenariusz i karta pracy

2. Europa - scenariusz i karta pracy

3. Azja - scenariusz i karta pracy

4. Ameryka Północna i Południowa - scenariusz i karta pracy

5. Australia - scenariusz i karta pracy

 

ANTYK

O KROK OD ANTYKU to cykl 14 spotkań o tematyce związanej z historią starożytnej Grecji i Rzymu. Zajęcia przewidziane były dla klas 6-8 szkół podstawowych.

1. MITOLOGICZNI BOGOWIE I ICH WYZNAWCY - OLIMP I SPÓŁKA

2. I TY ZOSTANIESZ ARCHIMEDESEM

3. W WARSZTACIE FIDIASZA

4. JAK UDAŁO MU SIĘ PODBIĆ ŚWIAT? ALEKSANDER WIELKI

5. ROMULUS I REMUS. KIM BYLI TWÓRCY RZYMU?

6. JAK PUBLIUSZ KORNELIUSZ SCYPION URATOWAŁ RZYM. HANNIBAL U BRAM

7. NAJSŁYNNIEJSZY LEKARZ STAROŻYTNOŚCI. GALEN

8. ATENAJOS, CZYLI O ZACHOWANIU PRZY STOLE W STAROŻYTNOŚCI

9. JULIUSZ CEZAR I JEGO BON MOTY

11. KORNELIA MATKA GRAKCHÓW. RZYMSKI WZÓR DO NAŚLADOWANIA

12. LIWIA I OKTAWIAN. CZY KOBIETA BYŁA MATKĄ SUKCESU PIERWSZEGO CESARZA?

13. JULIAN ZWANY ODSTĘPCĄ

14. ZARAZA JUSTYNIANA. CZY TO PRZEZ NIĄ ZAKOŃCZYŁA SIĘ STAROŻYTNOŚĆ?

antyk

 

warszawo

WARSZAWO, POZNAJMY SIĘ - był to trzyetapowy projekt mający na celu rozwijanie kompetencji naukowych oraz promocję nauk humanistycznych, w tym szczególnie historii. Projekt jest kierowany do uczniów klas 3 i 4 warszawskich szkół podstawowych.

1. Zygmunt III Waza. Dlaczego polubił Warszawę? PREZENTACJA
1. Zygmunt III Waza. Dlaczego polubił Warszawę? SCENARIUSZ ZAJĘĆ

2. Jan Kazimierz. Potop u bram Królewskiego Zamku PREZENTACJA
2. Jan Kazimierz. Potop u bram Królewskiego Zamku SCENARIUSZ ZAJĘĆ

3. Jan III Sobieski. Lew Lechistanu w Wilanowie PREZENTACJA
3. Jan III Sobieski. Lew lechistanu w Wilanowie SCENARIUSZ ZAJĘĆ

 okawoka3

OKO W OKO Z ARCHEOLOGIEM - WSPOMNIENIA Z EPOKI KAMIENIA - grupa uczniów klas 7 oraz 8 szkół podstawowych pod okiem archeologów z Wydziału Archeologii UW zgłębiało tajniki tej niesamowitej nauki.

1)    Najstarsze narzędzia w dziejach człowieka - SCENARIUSZ
2)    Sztuka pradziejowa - „Jaskinia zapomnianych snów” - SCENARIUSZ
3)    Kości zwierzęce w archeologii - SCENARIUSZ

Starsze projekty:

SWK

 

 

 

 

SZKOŁA W KORONIE - to projekt kierowany do szkół podstawowych oraz gimnazjów. Jego ważnym elementem był projekt badawczy realizowany samodzielnie przez uczniów.

 SZKOŁA PODSTAWOWA

Zajęcia nr 1 (Czy trzeba być siłaczem, żeby przenieść stolicę?)
Zajęcia nr 2 (Potop bez wody, czyli co zalało Polskę?)
Zajęcia nr 3 (Villa Nova Lwa Lechistanu)

 Materiał do lekcji 1

Materiał do lekcji – Czy trzeba być siłaczem?

PROJEKTY BADAWCZE – SZKOŁA PODSTAWOWA

 GIMNAZJUM

Zajęcia nr 1 (Partia z narodem, naród przeciw partii, czyli kto rządził w PRL)
Zajęcia nr 2 (Gospodarka za żółtymi firankami. Jak przeżyć w PRL?)
Zajęcia nr 3 (Jak mundurowi napadli na rezerwistów w cywilu? Stan wojenny w Polsce)

Materiał do lekcji 1

Materiał do lekcji 2

Materiał do lekcji 3 cz.1

Materiał do lekcji cz. 2

PROJEKTY BADAWCZE - GIMNAZJUM

 wstega

TYDZIEŃ Z HISTORIĄ - to projekt, w którym klasy przez cały tydzień zgłębiają wiedzę historyczną związaną z bieżącym wydarzeniem. W tym przypadku był to chrzest Polski oraz przeniesienie siedziby królewskiej do Warszawy.

 

Jak zorganizować Tydzień z Historią?
Inscenizacja legendy - plan

Tydzień z Historią - Chrzest Polski
Tydzień z Historią -Wazowie w Warszawie
Tydzień z Historią - Potrawy i stroje X-XI wiek
Tydzień z Historią - Potrawy XVII wieku
Tydzień z Historią - Stroje XVII wiek

 

Wakacje za pasem?

Wakacje z DUCHem!

luggage-1149289 1280


Wyrusz z nami w podróż w czasie SZUKAJĄC PRAWDY W LEGENDACH!
Zapraszamy na półkolonie – online!

Już pierwszego dnia wakacji wyruszamy wspólnie na spotkanie wielkiej przygody!
Będzie to podróż w czasie i przestrzeni! Wyruszymy szlakiem legendarnych postaci i sprawdzimy, ile jest prawdy w ich opowieściach. Przemierzymy świat od karaibskich wysp po biegun północny.

Jak to w podróży, czeka nas wiele spotkań:

●    z geniuszami, którzy stworzyli smoki,
●    z piratem o dymiącej głowie,
●    z mścicielem w masce, który szukał złota,
●    a nawet z człowiekiem lodu!

Czy wiesz, co ich łączy? To, że istnieli naprawdę!

Na warsztatach poznasz opowieści, weźmiesz udział w grach i samodzielnie będziesz robić rekwizyty. Rozwiniesz kreatywność, poprawisz umiejętność koncentracji. Będziesz się bawić, ale też tworzyć i rozwijać twórczo.

Spotkamy się przez 5 dni w tygodniu poprzez zoom. Będą to Twoje najlepsze 2 godziny ciągu dnia.

Listę wszystkich potrzebnych materiałów otrzymasz mailem przed zajęciami.

 PROGRAM ZAJĘĆ:

1. Szlakiem człowieka lodu
2. Awiatorzy bez samolotów
3. Piraci na horyzoncie
4. Fram! Naprzód!
5. Zorro-prawdziwa historia

 Będziemy:
Odkrywać
Budować
Konstruować
Bawić się
Wymyślać
Inspirować

PÓŁKOLONIE DUCHa:

●    Zajęcia w cyklach tygodniowych I turnus: 28.06- 02.07.2021
oraz II turnus: 5 – 9.07.2021

●    Warsztaty codziennie 10.00 – 12.00 (klasy 1-3) oraz 12.00 – 14.00 (klasy 4-6)
●    Małe grupy warsztatowe
●    Nowa cena za turnus 385zł
WIĘCEJ INFORMACJI: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

ZAREZERWUJ TERAZ!

REKRUTACJA ODBYWA SIĘ DROGĄ MAILOWĄ - PROSIMY WYDRUKOWAĆ, WYPEŁNIĆ I PRZESŁAĆ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY:

FORMULARZ

 

 

LATO W MIEŚCIE 2021

OFERTA DZIECIĘCEGO UNIWERSYTETU CIEKAWEJ HISTORII – WSPÓŁFINANSOWANIE MIASTO STOŁECZNE WARSZAWA

wakacje logo 21

Proponujemy dwa rodzaje zajęć „W 5 dni dookoła świata” oraz „Jak wakacje to tylko w Warszawie”. Są one skierowane do uczniów klas 1-3 (maksymalnie 1-8).

Zajęcia są oryginalną propozycją na spędzenie czasu podczas wakacji. Rozwijają wrażliwość młodego człowieka na rzeczywistość. Stanowią próbę wykształcenia w nim umiejętności
spojrzenia na otaczający nas świat jako na proces, w którym nasze decyzje mają skutki długofalowe,
natomiast zrozumienie rzeczywistości wiąże się z wiedzą na temat przeszłości. Wychodzimy z
założenia, że znajomość historii niezbędna jest młodym, otwartym na świat ludziom, aby potrafili
oni kojarzyć fakty, wyciągać wnioski, myśleć krytycznie, analizować. Mimo że historia jest
przedmiotem dopiero od IV klasy szkoły podstawowej, warto tę pracę rozpocząć wcześniej, stąd
dobór grupy docelowej w dwóch pierwszych cyklach.

 „W 5 dni dookoła świata” – cykl: zajęcia 1,5-godzinne (90 minut) x 5 dni w tygodniu.
Podczas zajęć uczestnicy każdego dnia poznają ciekawostki historyczne, geograficzne, społeczne związane z innym państwem położonym na jednym z 5 zamieszkałych kontynentów. Rozwiązują zadania, oglądają rekwizyty, kształtują umiejętność pracy samodzielnej oraz w grupie, przede wszystkim oczywiście dobrze się bawią. Tematy poszczególnych spotkań:
1) Afryka - Życie po życiu Tutenchamona, czyli o piramidach i starożytnym Egipcie (na zajęciach poznamy mitologię egipska, zrobimy mumifikację, dowiemy się co do kartonaż, wykonamy samodzielnie amulet skarabeusza)
2) Europa - Starożytni Grecy kolonizują świat (na zajęciach będziemy uczyć się zakładania togi, nawigowania greckiego okrętu, dowiemy się też co w starożytności jedzono i pito, poznamy możliwe do wykonania dziś przepisy na starożytne potrawy, poznamy greckie litery)
3) Ameryka - Wyprawa po złote jabłka, czyli Europa w Ameryce (na zajęciach poznamy czasy wypraw Krzysztofa Kolumba do Ameryki, historię cywilizacji przedkolumbijskich na tym kontynencie, samodzielnie wykonamy pióropusz lub łapacz snów.  Dowiemy się, jakie nowe produkty pojawiły się w Europie po odkryciu Ameryki, jak zmieniła się dieta ludzi na starym kontynencie oraz co z naszego dzisiejszego menu zawdzięczamy Kolumbowi.
4) Azja - W kraju kwitnącej wiśni, czyli o dalekiej Japonii (na zajęciach poznamy fascynującą historię tego dalekiego kraju, będziemy uczyć się pisać pędzelkiem, wykonamy orgiami, obejrzymy kimona i inne obiekty charakterystyczne dla tej kultury)
5) Australia - Koala i bumerang, czyli z czym nam się kojarzy Australia (na zajęciach dowiemy się kto i kiedy odkrył ten kontynent i kto mieszkał tam, przed przybyciem białego człowieka, a także dlaczego w Australii są szkoły polskie. Poznamy współczesną Australię oraz jej mieszkańców oraz ciekawostki historyczne i przyrodnicze, a może uda nam się wspólnie stworzyć rekonstrukcje rafy koralowej?

„Jak wakacje to tylko w Warszawie” cykl: zajęcia 1,5-godzinne (90 minut) x 3 dni w tygodniu. Podczas zajęć uczestnicy przechadzają się po warszawskich królewskich rezydencjach, a więc poznają historię Zamku królewskiego, Łazienek, Wilanowa oraz oczywiście ich historię i mieszkańców. Tematy poszczególnych spotkań:
1)    Zamek – na zajęciach poznamy historię starego miasta, legendy związane z Warszawą oraz dawne, zapomniane już często zawody. Dowiemy się kim był płatnerz i co to był cech, poznamy też ewolucję warszawskiego herbu. Wykonany też nowy herb Warszawy a może lepiej makietę wieży obronnej?
2)    Łazienki – na zajęciach poszukiwać będziemy motywów antycznych ukrytych w Łazienkowskim parku, rozstrzygniemy skąd wzięła się jego nazwa no i oczywiście zasiądziemy do czwartkowego obiadu, ucząc się najpierw wspaniale nakryć stół.
3)    Wilanów – na zajęciach dowiemy się co z Wilanowem ma wspólnego Turcja , a co Francja. Poznamy historię kawy, oraz innych popularnych napojów, rozmawiać będziemy też o dawnej modzie i pięknym wyglądzie, a więc i higienie, w czasach, gdy nie było wody w kranie.


PRZYJEŻDZAMY DO SZKOŁY Z WSZYSTKIMI REKWIZYTAMI I POMOCAMI.
DOSTĘPNE TERMINY: 8 - 30 LIPCA ORAZ 2 - 6 SIERPNIA 2021.
PROSIMY O REZERWACJĘ MAILOWĄ. ZAJĘCIA SĄ BEZPŁATNE.

Rezerwacja i więcej informacji:
Agnieszka Kaczmarczyk: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. ,
tel. 692 981 439

syrenka

 


HISTORIA W LEKTURACH, czyli …

 QUO VADIS Ósmoklasisto!

Szybka PRZEDEGZAMINACYJNA powtórka z polskiego? Lektury bez tajemnic?
Lektury szkoły podstawowej to nie tylko literatura piękna. Znajdziemy tu również mnóstwo kontekstów historycznych. Nie sposób zrozumieć Pana Tadeusza czy Kamieni na Szaniec bez wiedzy o czasach opisywanych w tych utworach.

Specjalnie z myślą o uczniach klas ósmych i egzaminie, który niebawem będą zdawać, przygotowaliśmy cykl webinariów, podczas których powtórzymy lektury pod kątem czasów, w jakich rozgrywa się ich akcja.
Chcecie dowiedzieć się, dlaczego Neron prześladował chrześcijan, a Kochanowski opłakiwał Orszulkę? Jak wyprawa Napoleona przeciw Rosji wpłynęła na bohaterów „Pana Tadeusza”? Czemu historia Alka, Zośki i Rudego nosi tytuł „Kamienie na Szaniec”? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poznacie w ramach cyklu zajęć Historia w lekturach, stanowiącego świetną okazję nie tylko do przypomnienia sobie treści „Quo Vadis”, „Trenów”, „Opowieści wigilijnej” i wielu innych, ale także poznania wielkich wydarzeń, stanowiących tło dla losów bohaterów.

Daty i tematy spotkań:
15.04.2021 - Chrześcijaństwo versus boski cezar – o religii starożytnego Rzymu w „Quo Vadis”
22.04.2021 - „Wielkieś mi uczyniła pustki”. Śmierć i żałoba w literaturze polskiej od Kochanowskiego do Mickiewicza
29.04.2021 - Z Soplicowa na Moskwę. Szlachta i powstania narodowe w dziełach Adama Mickiewicza
6.05.2021 - Czego dowiadujemy się o industrializacji z „Opowieści wigilijnej” Charlesa Dickensa?  
13.05.2021 - Podróżnik i harcerz opisują wojnę, czyli o „Kamieniach na szaniec” i „Dywizjonie 303”

Czyli do 15.04.2021 przez 5 tygodni - zawsze czwartek o 17.30 (czas trwania 60 minut) na FB DUCHa:
https://www.facebook.com/fundacjaduch
Więcej informacji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

LINK DO WYDARZENIA: https://www.facebook.com/events/912320116236732

lektury2

Więcej artykułów…

  1. WSPOMNIENIA Z EPOKI KAMIENIA
  2. Starożytność dla szkół
  3. PROJEKTY EDUKACYJNE - zrealizowane
  4. Twórcy - wykłady 2020/2021

Co się u nas działo

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
..__