A+ A A-

Po co uczyć się historii?


Daty, miejsca bitew, długie nazwy traktatów i imiona poszczególnych królów. Z tym wielu uczniom kojarzy się nauka historii. Wszystkie te fakty, nazwy partii politycznych i nazwiska słynnych malarzy trzeba znać na pamięć i udowodnić to na sprawdzianie. Kiedy na kolejnym etapie edukacji wracają poszczególne tematy poruszane wcześniej w szkole podstawowej, przeciętny uczeń zdążył już wszystko zapomnieć i z wielkim trudem próbuje sobie przypomnieć, o co w tym wszystkim chodziło. Musi więc ponownie przyswoić daty i nazwiska, które nie zawsze zostaną mu w pamięci w dorosłym życiu. Po co zatem w ogóle uczyć się historii?

IMG 20190921 121729a

Nadawanie sensu
Chyba nikt z nas nie lubi uczyć się czegoś bez sensu. Naszej nauce zazwyczaj towarzyszą konkretne plany. Chcemy się nauczyć programowania, aby później móc stworzyć stronę dla swojej firmy. Chcemy podnieść swoje kwalifikacje w zakresie krawiectwa, aby móc uszyć dziecku strój karnawałowy. Chcemy pójść na kurs księgowości, żeby sprawniej rozliczać swoje wydatki. Dzieci potrzebują podobnego motywatora. W przypadku historii można wykorzystać… ciekawość.
Zwiedzając nowe miejscowości podczas wakacji, czy nawet oglądając telewizję, mogą pojawić się pytania: „co to jest?”, „dlaczego oni tak postępują?”, „co tu było kiedyś?”. Dobrze jest zwrócić na nie uwagę i przekazać dziecku choćby najprostsze odpowiedzi. Nie musimy dysponować rozbudowaną wiedzą – jeśli czegoś nie wiemy, zawsze warto pokazać, gdzie i jak szukać informacji. Wspólne poszukiwania mogą przybrać formę tropienia historii. Kluczem jest wykorzystanie zainteresowania dziecka i zastąpienia długiej listy dat wspólnym odkrywaniem. Na przykład, widząc ruiny zamku, możemy opowiedzieć, kto tu mieszkał, a w domu znaleźć więcej informacji na temat okoliczności zniszczenia budowli. To z kolei może być pretekstem do opowiedzenia o dawnych wojnach i sytuacji w kraju sprzed pięciuset lat. Warto też pielęgnować myślenie przyczynowo-skutkowe, zachęcając dzieci do stawiania sobie pytań: „dlaczego ten zamek jest zniszczony?”, „dlaczego wybuchła taka wojna?”.
Dziecko zachęcone do odkrywania historii łatwiej będzie w przyszłości dostrzegać związek teraźniejszości z przeszłością. O wiele prościej jest zrozumieć dorosłemu człowiekowi współczesne wydarzenia, gdy ma wiedzę o tym, co działo się wcześniej. Łatwiej jest również wychwycić konteksty i nawiązania kulturowe w filmach i literaturze.
Warto jest uwrażliwić dziecko na potrzebę przekazywania wiedzy o przodkach i tych, którzy żyli tu przed nami wskazując, że ich losy, pragnienia i problemy często były bardzo zbliżone do naszych. Wreszcie, nauka historii w oparciu o oglądane przedmioty i obiekty zabytkowe pozwoli zrozumieć potrzebę ich ochrony.

posz29.02bbb

Tropem opowieści
Historia jest nauką specyficzną – bada to, co wydarzyło się w przeszłości. Uda się ją wykorzystać jednak tylko wtedy, gdy zwrócimy dziecku uwagę na to, co kryje się za szeregiem dat z podręcznika. Każda dobra opowieść musi mieć bohatera, dlatego wspólne odkrywanie historii dobrze jest zacząć od zaprezentowania ciekawych postaci, przez pryzmat których można pokazać realia konkretnej epoki. Opowieść bardzo pobudza wyobraźnię. Warto jest wykorzystać zainteresowanie dziecka bajkami, aby przekazać mu w ciekawy sposób wiedzę na temat przeszłości. Pamiętajmy, że nikt nie lubi słuchać długich i nudnych wykładów. Zatem zamiast opowiadać ogólnie o rewolucji przemysłowej, wybierzmy jednego z czołowych wynalazców epoki i spróbujmy przybliżyć dziecku jego życie i problemy, z jakimi musiał się zmagać.
Dobrze jest poszukać tła dla naszej historii. Bardzo ważne jest uzmysłowienie sobie i dziecku, że za ruinami widocznymi w krajobrazie, za zarośniętym cmentarzem w lesie lub za starym medalem wojennym znalezionym w szufladzie, kryje się opowieść. W poszukiwaniu takiego tła można też zaplanować wycieczkę do muzeum. Warto wcześniej wprowadzić dziecko w temat, bądź nawet pokusić się o postawienie jakiegoś zadania, na przykład znalezienia na ekspozycji konkretnego przedmiotu lub odpowiedzi na pytanie. Jeżeli dziecko lubi konwencję gry, może to być dla niego ciekawa forma, która jednocześnie pozwoli mu na większe skupienie i uważną obserwację w celu rozwiązania zagadki. Samodzielne poszukiwanie odpowiedzi wpłynie dodatnio na stopień zapamiętywania nowych informacji.

obs01.02.20b

Rozwijanie wszelkimi zmysłami
Elementem dodatkowym mogą być opowieści budowane wokół przedmiotu znajdującego się w domu, na przykład rodzinnej pamiątki lub zdjęć. Omawiając przeszłość dotyczącą najbliższej rodziny, dziecku łatwiej będzie się z nią utożsamić, przez co może być dla niego bardziej atrakcyjna.
Jeżeli zauważymy, że historia wzbudza w dziecku ciekawość, a nauka jej sprawia mu przyjemność, warto wówczas rozwijać jego zainteresowania na dodatkowych zajęciach. Dobrym rozwiązaniem są warsztaty, kluby zainteresowań lub uniwersytety dziecięce, na których uczeń może nie tylko rozwijać swoją pasję, ale też spotkać rówieśników. Takim przykładem jest Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii, który podczas swoich zajęć wykorzystuje zarówno formy gier, opowieści, jak i rekwizyty oraz stroje, pozwalające wczuć się w historyczne postacie. Zajęcia prowadzą wykładowcy z ogromną pasją, którzy w porywający, barwny sposób zachęcają swoich słuchaczy do zgłębiania tematu. Podczas zajęć w wykładowcy starają się maksymalnie różnicować sposoby nauki, aby była ona zabawą i przyjemnością, co znacząco poprawia stopień przyswajanej wiedzy. Często zajęciom towarzyszą zadania manualne, plastyczne, a nawet elementy teatru, nauki tańca lub szermierki. Fundamentalnym elementem w podejściu do opowiadania historii jest pokazanie jej wszechstronności – przeszłość to nie tylko suche fakty i daty, ale również stroje, przepisy kulinarne, stare budowle, zagadki kryminalne na królewskich dworach, kulisy konstruowania pierwszych wynalazków, afery szpiegowskie, dawna muzyka, stare przedmioty znalezione w ziemi i wiele, wiele więcej. Podczas zajęć Dziecięcego Uniwersytetu Ciekawej Historii, młodzi studenci budują makiety, poznają dawne gry i zabawy, wczuwają się w rolę wikingów, greckich obywateli lub generałów i polityków walczących o niepodległość.
Po co to wszystko?
Historia – jak mawiali starożytni – jest nauczycielka życia. Ponadto ma jeszcze jedną, ogromną zaletę: skłania do rozmowy. Ostatecznie, trudno jest opowiadać bez obecności drugiej osoby, która słucha. Jeżeli pokażemy dziecku, że historia ma wiele oblicz do odkrycia, możemy rozbudzić w nim prawdziwą pasję. Nie zapominajmy przy tym, że ta pasja może mieć wymierne pozytywne skutki w dorosłym życiu naszego syna czy córki. Historia bowiem uczy kojarzyć fakty, dostrzegać związku przyczynowo – skutkowe, myśleć krytycznie, analizować. Uczy otwartości i tolerancji. Otwiera prestiżowe drzwi, takie jak prawo czy dyplomacja, ale również przyda się przeszłemu ekonomiście (umiejętność analizowania).

 Szukasz ciekawych zajęć dla dziecka?

Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii to zajęcia zdalne i stacjonarne, dla uczniów wszystkich klas szkół podstawowych  z zakresu historii Polski i historii świata.
•             Wykłady, warsztaty, gry i symulacje historyczne
•             Doskonali wykładowcy
•             Mnóstwo rekwizytów
•             Interdyscyplinarna tematyka: historia, historia sztuki, geografia polityczna, filozofia, etnografia i inne
Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia z historii życia codziennego, stosunków społecznych, obyczajów. Wykładowcy w przystępny i ciekawy sposób opowiadają o złożonych procesach, które wpływały i nadal wpływają na losy świata.
Absolwenci DUCHa lepiej rozumieją teraźniejszość, kojarzą fakty, wyciągają wnioski, analizują, potrafią myśleć krytycznie. Są tolerancyjni i otwarci. Znajomość historii potrafią wykorzystać w wielu dziedzinach życia.
Znakiem rozpoznawczym Dziecięcego Uniwersytetu Ciekawej Historii są zajęcia utrzymane na najwyższym poziomie merytorycznym. Współpracownikami i wykładowcami są pracownicy akademiccy, ludzie sztuki, kultury, pasjonaci danej dziedziny: archeolodzy, antropolodzy, historycy, podróżnicy. Są to wspaniali, młodzi, doświadczeni w pracy z dziećmi, ludzie.

21

Autorką artykułu jest Monika Radzikowska, absolwentka Instytutu Archeologii UW, podróżniczka, pisarka, przewodniczka i edukatorka na Zamku Królewskim w Warszawie. Autorka scenariuszy zajęć rozwijających znajomość historii dla dzieci i młodzieży.

Wiadomości o starożytności. Zajęcia na odległość

7

Co było największym przysmakiem Rzymian? Jak wyglądała szkoła w Atenach? Czym Egipcjanie leczyli bóle brzucha?

Podczas cyklu Wiadomości o starożytności omawiamy wybrane, ważne wydarzenia z dziejów starożytnych cywilizacji, ale też przyglądamy się wnikliwie problemom życia codziennego, wychodząc z założenia, że ludzie żyjący dwa, trzy czy pięć tysięcy lat temu, nie różnili się tak bardzo od nas. Analizujemy źródła, rozszyfrowujemy inskrypcje, uczymy się mumifikacji. Rozwiązujemy zagadki z przeszłości.

CO TO? Cykl Wiadomości o starożytności to 20 spotkań: 15 w formie zdalnej i 5 w formie webinarium z wybitnymi ekspertami od omawianego okresu. Autorami cyklu, opiekunami grupy oraz gospodarzami większości spotkań są dr Paulina Komar oraz mgr Maciej Marciniak, wybitni archeolodzy, członkowie licznych ekspedycji badawczych, związani z Instytutami Archeologii najlepszych polskich uczelni: Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Jagielińskiego, świetni edukatorzy z ogromną pasją przekazujący swą wiedzę najmłodszym.

DLA KOGO? Cykl zdalny kierowany jest do uczniów klasy 4, 5, 6 szkoły podstawowej. Zapraszamy pasjonatów historii antycznej, którzy chcą dowiedzieć się wielu nowych rzeczy oraz rozwinąć swoje zainteresowania.

JAK? Co dwa tygodnie roku szkolnego 2020/21, w czwartki w Panelu Rodzica pojawia się nagrane spotkanie z wykładowcą lub link do webinarium. Spotkania trwają około 60 minut). W tygodniu pomiędzy spotkaniami w Panelu Rodzica zamieszczamy zadania i ćwiczenia do lekcji utrwalające wiadomości. Możliwe jest również zadanie pytania prowadzącemu oraz chat z prowadzącym i pozostałymi uczestnikami grupy.

PO CO? Cyceron powiedział, że Historia jest nauczycielką życia. Historię antyczną studiowali wielcy przywódcy jak Jan III Sobieski, Napoleon Bonaparte czy Winston Churchill. Nie chodzi jednak o wyuczenie się na pamięć dat. Prawdziwą wartością jest poznanie przyczyn, zrozumienie ciągu wydarzeń, powodów podejmowanych decyzji i w końcu ich konsekwencji. To nieoceniona umiejętność we współczesnym świecie.

START? 24 września 2020.

ILE TO KOSZTUJE? Cały roczny cykl – 500zł, kwota płatna w 10 miesięcznych ratach po 50zł. W przypadku jednorazowej płatności – całość 450zł

 


JAK SIĘ ZAPISAĆ? Wypełniając Formularz Zgłoszeniowy:

 


INTERESUJĄ CIĘ INNE NASZE CYKLE? Wybierz któryś z poniższych:
 

 


MASZ DODATKOWE PYTANIE DO NAS? Zadzwoń: 692 981 439 lub napisz: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

WOJNA, KTÓRA SIĘ NIE SKOŃCZYŁA

Gdy 5 marca 1946 r. Winston Churchill stwierdził w przemówieniu w Fulton w stanie Missourii w USA, że „żelazna kurtyna” zapadła od Szczecina po Triest, niewielu sądziło, iż stan ten utrzyma się ponad 40 lat. II wojna światowa tylko teoretycznie zakończyła się w 1945 roku. Błyskawicznie przeistoczyła się w konflikt pomiędzy dawnymi sojusznikami. Oficjalnie rywalizacja USA i ZSRR przebiegała na linii politycznej, w praktyce jednak cały świat szykował się do kolejnego ogólnoświatowego konfliktu zbrojnego. W oczekiwaniu na niego, te dwa bloki angażowały się w liczne mniejsze konflikty, wspierając wrogie sobie siły. Dążyły tym samym do poszerzenia swojej strefy wpływu osiągnięcia militarnej dominacji.

CO TO? Cykl omawiający sytuację na świecie po 1945 roku, m. in.: wojnę w Korei, Wietnamie, Afganistanie, Ameryce Południowej, Afryce, rok 1956 w Europie. 2O zajęć z wybitnymi ekspertami od omawianego okresu. Autorem cyklu, opiekunem grupy oraz gospodarzem większości spotkań jest dr Stefan Artymowski: historyk i muzealnik. Doktor nauk humanistycznych, absolwent Instytutu Historycznego UW. Przez lata pracownik naukowy Muzeum Niepodległości w Warszawie, obecnie pracownik Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Autor wielu monografii, artykułów naukowych i recenzji oraz publikacji muzealnych, m.in. Specjalista historii najnowszej oraz historii wojskowości.

DLA KOGO? Cykl stacjonarny kierowany do uczniów klasy 6, 7 i 8 szkoły podstawowej. Zapraszamy pasjonatów historii XX wieku. Cykl jest szczególnie kierowany do ubiegłorocznych Słuchaczy zajęć „II wojna światowa”.

GDZIE? Co dwa tygodnie roku szkolnego 2020/21, w soboty, na Uniwersytecie Warszawskim, w salach wykładowych Uczelni przy ulicy Karowej.

PO CO? Ponieważ: historia jest nauczycielką życia a życie to niełatwa lekcja, warto więc korzystać z podpowiedzi. Bez znajomości historii trudno zrozumieć niejeden film, książkę, piosenkę. Konteksty historyczne są wszędzie nawet w grach komputerowych. Historia uczy krytycznego myślenia, wyciągania wniosków, analizowania. Pomaga zrozumieć teraźniejszość, poprzez znajomość procesów, jakie na nią wpłynęły. Uczy tolerancji i otwartości na to co nowe i inne.

START? II połowa września 2020 (szczegółowy harmonogram dostępny w Panelu Rodzica od 3.09.2020)

ILE TO KOSZTUJE? Cały roczny cykl – 640zł. Raty i zniżki – zobacz:

ZAPISY 2020/21

 


JAK SIĘ ZAPISAĆ? Wypełniając formularz Zgłoszeniowy:

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

 


INTERESUJĄ CIĘ INNE NASZE CYKLE? Wybierz któryś z poniższych:

DUCH na UW

Studio DUCH - zajęcia zdalne

 

CYKL Starożytność (zdalnie)

Cykl II Wojna światowa (zdalnie)

WOLONTARIAT

 

MASZ DODATKOWE PYTANIE DO NAS? Zadzwoń: 692 981 439 lub napisz: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.


Studio DUCH. Zajęcia na odległość

10

STUDIO DUCH to spotkania ZDALNE dla uczniów wszystkich klas szkół podstawowych z zakresu historii Polski i historii świata. Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia z historii życia codziennego, stosunków społecznych, obyczajów. Wykładowcy w przystępny i ciekawy sposób opowiadają o złożonych procesach, które wpływały i nadal wpływają na losy świata. Słuchacze poznają historię ludzi a nie wojen; znajdują odpowiedzi na pytania: Jak to było? Dlaczego tak się działo? Co z tego wynikło? Rozwijają swoje zainteresowania, pogłębiają wiedzę, która przydatna jest nie tylko na lekcjach historii.
CO TO?
*
   Wykłady, warsztaty, debaty, gry i symulacje historyczne

*    Doskonali, cierpliwi I doświadczeni wykładowcy
*    Mnóstwo rekwizytów, ćwiczeń, zadań, quizów, kart pracy
*    Interdyscyplinarna tematyka: historia, historia sztuki, geografia polityczna, filozofia, etnografia

STUDIO DUCH
to 20 spotkań: 15 w formie zdalnej i 5 w formie webinarium. Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia od starożytności przez średniowiecze i nowożytność do współczesności, po 5 zajęć z każdej epoki. W każdej epoce omawiamy temat związany z:

*    Bohaterem historii
*    Wydarzeniem, które zmieniło świat
*    Podróżami, odkryciami, wynalazkami
*    Życiem codziennym, obyczajami
*    Mitologią, religią, wierzeniami

DLA KOGO? Cykl kierowany jest do uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej, czyli od 1 do 8.
Słuchacze podzieleni są na grupy wiekowe:
Obserwatorzy – uczniowie klas 1-2
Poszukiwacze – uczniowie klas 3
Badacze – uczniowie klas 4-5
Podróżnicy – uczniowie klas 6
Twórcy – uczniowie klas 7-8

Zapraszamy pasjonatów historii, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę, dzięki pracy z najlepszymi nauczycielami.

duch zdalnie
JAK? Co dwa tygodnie roku szkolnego 2020/21, w soboty w Panelu Rodzica pojawia się nagrane spotkanie z wykładowcą lub link do webinarium. Spotkania trwają około 60 minut (dla kas 1-3 – koło 45 minut). W tygodniu pomiędzy spotkaniami w Panelu Rodzica zamieszczamy zadania i ćwiczenia do lekcji utrwalające wiadomości. Możliwe jest również zadanie pytania prowadzącemu oraz chat z prowadzącym i pozostałymi uczestnikami grupy.

PO CO? Ponieważ znajomość historii kształtuje jedną z kluczowych kompetencji życiowych, jaką jest zauważanie związku między przeszłością a teraźniejszością. Bez znajomości historii trudno zrozumieć niejeden film, książkę, piosenkę. Konteksty historyczne są wszędzie nawet w grach komputerowych. Historia uczy krytycznego myślenia, wyciągania wniosków, analizowania. Historia uczy tolerancji i otwartości. Nasze zajęcia pomagają w nauce szkolnej nie tylko historii, ale również innych przedmiotów np. języka polskiego.

START? 26 września 2020.

ILE TO KOSZTUJE? Cały roczny cykl – 500zł, kwota płatna w 10 miesięcznych ratach po 50zł. W przypadku jednorazowej płatności – całość 450zł

ZAPISY 2020/21

 


JAK SIĘ ZAPISAĆ? Wypełniając Formularz Zgłoszeniowy:

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

 


INTERESUJĄ CIĘ INNE NASZE CYKLE? Wybierz któryś z poniższych:

DUCH na UW

CYKL Wojna, która się nie skończyła

 

CYKL Starożytność (zdalnie)

CYKL II Wojna światowa (zdalnie)

WOLONTARIAT

 


MASZ DODATKOWE PYTANIE DO NAS? Zadzwoń: 692 981 439 lub napisz: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

DZIECIĘCY UNIWERSYTET CIEKAWEJ HISTORII. Zajęcia stacjonarne na UW

Seba na UW

DUCH to spotkania dla uczniów wszystkich klas szkół podstawowych z zakresu historii Polski i historii świata. Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia z historii życia codziennego, stosunków społecznych, obyczajów. Wykładowcy w przystępny i ciekawy sposób opowiadają o złożonych procesach, które wpływały i nadal wpływają na losy świata. Słuchacze poznają historię ludzi a nie wojen; znajdują odpowiedzi na pytania: Jak to było? Dlaczego tak się działo? Co z tego wynikło? Rozwijają swoje zainteresowania, pogłębiają wiedzę, która przydatna jest nie tylko na lekcjach historii.
CO TO?
*   Wykłady, warsztaty, debaty, gry i symulacje historyczne
*    Doskonali, cierpliwi i doświadczeni wykładowcy
*    Mnóstwo rekwizytów, ćwiczeń, zadań, quizów, kart pracy
*    Interdyscyplinarna tematyka: historia, historia sztuki, geografia polityczna, filozofia, etnografia

Sobotnie zajęcia z zakresu historii i nauk pokrewnych. Cykl to 20 spotkań w roku szkolnym, których treści dopasowane są do wieku oraz poziomu percepcji uczestników. Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia od starożytności przez średniowiecze i nowożytność do współczesności, po 5 zajęć z każdej epoki. W każdej epoce omawiamy temat związany z:
*    Bohaterem historii
*    Wydarzeniem, które zmieniło świat
*    Podróżami, odkryciami, wynalazkami
*    Życiem codziennym, obyczajami
*    Mitologiami, religiami, wierzeniami

DLA KOGO? Cykl kierowany jest do uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej.
Słuchacze podzieleni są na grupy wiekowe:                                                                                            
Obserwatorzy – uczniowie klas 1-2
Poszukiwacze – uczniowie klas 3
Badacze – uczniowie klas 4-5
Podróżnicy – uczniowie klas 6 
Twórcy – uczniowie klas 7-8

Zapraszamy pasjonatów historii, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę, dzięki pracy z najlepszymi nauczycielami.

zdjecia duchUW

JAK? Co dwa tygodnie roku szkolnego 2020/21, w sobotę, w salach wykładowych Uniwersytetu Warszawskiego przy ul. Krakowskie Przedmieście oraz w warszawskich Muzeach. Spotkania trwają około 60 minut.

PO CO? Ponieważ znajomość historii kształtuje jedną z kluczowych kompetencji życiowych, jaką jest zauważanie związku między przeszłością a teraźniejszością. Bez znajomości historii trudno zrozumieć niejeden film, książkę, piosenkę. Konteksty historyczne są wszędzie nawet w grach komputerowych. Historia uczy krytycznego myślenia, wyciągania wniosków, analizowania. Historia uczy tolerancji i otwartości. Nasze zajęcia pomagają w nauce szkolnej nie tylko historii, ale również innych przedmiotów np. języka polskiego.
START? II połowa września 2020 (szczegółowy harmonogram dostępny w Panelu Rodzica od 3.09.2020)

ILE TO KOSZTUJE? Cały roczny cykl – 640zł. Raty i zniżki – zobacz:

ZAPISY 2020/21

 


JAK SIĘ ZAPISAĆ? Wypełniając Formularz zgłoszeniowy:

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

 


INTERESUJĄ CIĘ INNE NASZE CYKLE? Wybierz któryś z poniższych:

Studio DUCH (zdalnie)

CYKL Wojna, która się nie skończyła

 

CYKL Starożytność (zdalnie)

CYKL II Wojna światowa (zdalnie)

WOLONTARIAT

 


MASZ DODATKOWE PYTANIE DO NAS? Zadzwoń: 692 981 439 lub napisz: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Więcej artykułów…

  1. Program DUCH UW
  2. Ja kolekcjoner. Rzecz o kolekcjonowaniu i kolekcjach
  3. Terroryzm. Nie takie znów nowe zagrożenie
  4. Nie tylko Wilhelm Gustloff. Katastrofy morskie II wojny

Co się u nas działo

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
..__