A+ A A-

Obserwatorzy - wykłady 2016/17

 

Temat zajęć Prowadzący
1. Jak upolować mamuta? Michał Przeździecki mamutys
2.
 Czy o piramidach wiesz wszystko?  Marta Kalisz-Zielińska
 piramidys
3.
Opowieść o walecznych Wikingach - Warownia Jomsborg.
Jarl Einar - Stanisław Wdowczyk
wiking
4.
Sfermentowane ryby na obiad a wino na śniadanie. O dziwactwach w kuchni starożytnych.
Paulina Komar
obs s
5.
Po co archeologowi certyfikat nurkowania?
Magdalena Nowakowska
6.
Od pazia do rycerza - opowieść o średniowiecznej karierze.
Antoni Olbrychski
 Obserwatorzy rycerze
7.
Dzieje bajeczne pana Wincentego. O legendach z kroniki Kadłubka.
Łukasz Przybyłek
 kadlubek
8.
Co w zamku piszczy? Średniowieczna muzyka i taniec.
Anna Ilczuk
 Co w zamku piszczy
9.
Uczta u Wierzynka
Maria Rukat
 wierzynek
10.
Gry i zabawy z dalekiej Azjii.
Tomasz Madej - Muzeum Azji i Pacyfiku
obserwatorzy
11.
O! Matejko!
Muzeum Narodowe
matejko
12.
Niebo Kopernika
Anna Zawadzka
kopernik
13.
Włoski smok na polskiej ziemi
Marcin Chodorowski
bona
14.
Polak potrafi, czyli o korzyściach płynących z bitwy pod Wiedniem
Przemysław Bogusławski
kulczycki
15.
Krótka histora Międzynarodowego Czerwonego Krzyża
Ewa Ciosek
MCK
16.
Co to znaczy "niepodległa"?
Michał Rukat
Milusin
17.
Tajemnice banku Wilhelma Landaua
Park Miniatur Województwa Mazowieckiego
18.
Historia niezwykłego kaprala - o misiu, co służył w wojsku
Marcin Rychły
mis wojtek
19.
Bitwa o papier toaletowy. Trudne czasy PRL
Marta Kalisz
20.
Uniwersytet Warszawski i jego DUCH
Łukasz Przybyłek
mim

Warszawa Przełomów

WARSZAWA-PRZELOMOW-SYRENA2Warszawa Przełomów jest projektem skierowanym do ambitnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych z terenu Warszawy.  Motywem przewodnim projektu jest historia Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Uczniowie dzięki zajęciom pogłębiają swoją wiedzę o  życiu w czasach PRL w Warszawie i w Polsce.
Szczególny nacisk jest położony na kryzysy społeczno-polityczne z lat 1956-1989 oraz na stan wojenny.
Projekt składa się z 30 cyklu warsztatów, w trakcie których uczestnicy rozwijają umiejętności z zakresu nauk humanistycznych oraz społecznych (historia, nauki o polityce, nauki o mediach), nauk ścisłych (dziedzina nauk matematycznych – informatyka), a także z obszaru sztuki (dziedzina nauk plastycznych – grafika komputerowa, fotografia). Poszczególne zagadnienia podzielone są na cztery realizowane równolegle moduły tematyczne – historyczny, dziennikarski, informatyczny oraz fotograficzny.

MODUŁ HISTORYCZNY – 10 zajęć
W ramach modułu historycznego uczestnicy projektu nabywają wiedzę z zakresu historii PRL. Głównym celem zajęć jest ukazanie najnowszej historii polski w sposób, który trudno zrealizować w trakcie obowiązkowych zajęć szkolnych - tematyka poszczególnych spotkań ma charakter uzupełniający w stosunku do programu realizowanego na lekcjach historii oraz wiedzy o społeczeństwie.
Zakres tematyczny (po 2 zajęcia na każdy temat):
1.    Ustrój polityczny Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej - zarys
2.    Kryzysy społeczno-polityczne 1956 – 1989
3.    Narodziny opozycji demokratycznej w PRL
4.    Warszawskie środowiska opozycyjne
5.    Życie codzienne Polski Ludowej – Warszawa i Warszawiacy 1945 - 1989

MODUŁ DZIENNIKARSKI – 8 zajęć
Uczestnicy projektu biorą udział w warsztatach dziennikarskich. Pozyskują wiedzę na temat różnych form/gatunków dziennikarskich. Dowiadują się, jak wygląda praca dziennikarza w praktyce, a także poznają niektóre zagadnienia z ustawy Prawo prasowe, m.in. instytucję autoryzacji tekstu. Oprócz tego sami próbują swoich sił w roli dziennikarza.
Zakres tematyczny (po 2 zajęcia na każdy temat):
1.    Podstawy pracy dziennikarskiej
2.    Prawo prasowe – autoryzacja w teorii i praktyce
3.    Kluczowe gatunki dziennikarskie – informacyjne, publicystyczne, fotograficzne
4.    Prasa i media w PRL

MODUŁ INFORMATYCZNY – 6 lekcji
Uczestnicy projektują i wykonują stronę internetową o tematyce wybranej przez siebie, ale powiązanej z tematyką projektu "Warszawa Przełomów". Podczas pracy nad witryną wzbogacają swoją wiedzę na temat języka HTML oraz uczą się korzystać z edytorów stron WWW i programów do obróbki zdjęć. Dodatkowo uczestnicy projektu zapoznają się z najważniejszymi kwestiami związanymi z prawem autorskim; zdobywają także kompetencje z zakresu wyszukiwania i krytycznego korzystania ze źródeł informacji.
Zakres tematyczny
1.    Konstrukcja stron internetowych (4 zajęcia)
2.    Media społecznościowe w pracy dziennikarza (1 zajęcia)
3.    Podstawy prawo autorskiego (1 zajęcia)

MODUŁ FOTOGRAFICZNY – 6 lekcji
Uczestnicy zapoznają się z archiwalnymi zdjęciami prezentującymi obiekty i miejsca w Warszawie w czasach, gdy obiekty i miejsca te były cichymi świadkami kluczowych wydarzeń w powojennej historii Warszawy. Próbują rozpoznać, o jakie miejsca chodzi, a także ulokować je na współczesnej mapie Warszawy. Następnie udają się w teren, aby odnaleźć te miejsca i wykonać im zdjęcia. Ostatnim etapem w ramach niniejszego modułu jest "nałożenie" współczesnych fotografii na zdjęcia archiwalne. W tej części projektu uczestnicy korzystają z kompetencji w zakresie korzystania z programów do obróbki graficznej, nabytych podczas modułu informatycznego.
Zakres tematyczny:
1.    Współczesne formy i zastosowania fotografii, warsztaty (3 zajęcia)
2.    Zawód fotoreporter (1 zajęcia)
3.    Stolica w obiektywie – Warszawa wczoraj i dziś   (dwa zajęcia)

Kadrę projektu stanowią pracownicy naukowi wyższych uczelni, praktycy w swej dziedzinie oraz sprawdzeni wwspółpracownicy Dziecięcego Uniwersytetu Ciekawej Historii. Są to wykładowcy o niekwestionowanym przygotowanu merytorycznym, a jednocześnie osoby komunikatywne, cierpliwe, z poczuciem humoru oraz posiadające doświadczenie i predyspozycje do pracy z mlodzieżą. Dzięki takim wykładowcom, uczniowie spotkają się z wiedzą na najwyższym, akademickim poziomie, podaną w przystępnej dla nich formie.  

Projekt ma na celu:
- Rozwój zainteresowań uczestników historią,
- Zwrócenie uwagi na zagadnienia, fakty i postacie pomijane w głównym nurcie nauczania szkolnego,
- Ukształtowanie postawy poszukiwania i odkrywania,
- Dostarczenie wartościowego materiału do kształtowania wyobraźni i pożądanych społecznie postaw,
- Ćwiczenie umiejętności pracy metodą projektów, rozwój umiejętności pracy w grupie,
- Wykorzystanie doświadczenia i potencjału organizacji pozarządowej oraz potencjału kadry akademickiej w procesie edukacji.

Start – październik 2016
Miejsce zajęć – centrum Warszawy, Kampus Główny UW, budynek PASTy (Zielna 39)
Zajęcia będą się odbywać w soboty, godzina 12.00 (spotkania zazwyczaj odbywać się będą co 2 tygodnie, i obejmować będą dwa warsztaty po 90 minut)
Ilość zajęć w projekcie - 15
Czas trwania poszczególnych zajęć – 2 x 90 minut
REGULAMIN UCZESTNICTWA W PROJEKCIE
HARMONOGRAM SPOTKAŃ

hhhhhhh

Zapisać można się mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Więcej informacji: 692 981 439

 logo biale wspolfinansowanie

Debatuję, więc jestem

debaty

Debatuję, więc jestem to nowatorski projekt warsztatów dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych stawiający sobie za cel rozwijanie umiejętności publicznego przemawiania, argumentacji i kontrargumentacji oraz zwiększanie udziału młodych ludzi w debacie publicznej. Projekt skierowany jest do uczniów szkół gimnazjalnych  i ponadgimnazjalnych aglomeracji warszawskiej.  Warsztaty podzielone są na trzy części:

1.    Podstawy wystąpień publicznych i budowy argumentu
Uczniowie dowiedzą się jak przełamywać stres związany z publicznym przemawianiem oraz poprzez praktyczne ćwiczenia poznają tajniki autoprezentacji i skutecznej perswazji. Ponadto nauczą się jak tworzyć mocne i przekonujące argumenty.

2.    Prowadzenie dyskusji i kontrargumentowanie
Uczniowie będą doskonalić umiejętności kontrargumentacji poprzez skuteczne identyfikowanie błędów logicznych, niespójności wypowiedzi oraz manipulacji. Co więcej poznają znaczenie merytorycznej dyskusji w życiu codziennym, społecznym i politycznym.

3.    Debata publiczna jako wielowymiarowe wydarzenie
Ukoronowaniem zdobytych umiejętności jest przeprowadzenie formalnej debaty w formacie WSDC (World Schools Debate Championships), która wyjdzie poza ramy standardowego wydarzenia pokazując różnorodne role, które młodzi ludzie mogą pełnić w debacie publicznej społeczeństwa obywatelskiego (np.: fact-check, przekaz medialny)

RC Warsztaty zostaną poprowadzone przez doświadczonych trenerów Fundacji Polska Debatuje.  Jednym z trenerów jest Radosław Czekan:
•    półfinalista Mistrzostw Świata w Debatowaniu w kategorii EFL,
•    Najlepszy Mówca Mistrzostw Polski Debat Parlamentarnych 2014,
•    czołowy mówca turniejów krajowych,
•    współzałożyciel i były prezes Klubu Debat Parlamentarnych UJ.

Radosław przeprowadził dziesiątki warsztatów z zakresu argumentacji, debatowania oraz wystąpień publicznych w tym m.in.  w renomowanym liceum Athens w Kijowie. Dysponuje również ponad 200 h doświadczenia warsztatowego z młodzieżą ponadgimnazjalną.


Korzyści dla uczniów z udziału w projekcie:

  • poznanie międzynarodowego formatu debaty kompetytywnej;
  • motywacja do pogłębiania wiedzy, krytycznego analizowania informacji oraz konfrontowania opinii;
  • rozwój umiejętności miękkich tj. perswazji, publicznego przemawiania;
  • poznanie wielu twarzy debaty publicznej;
  • inspirujące i oryginalne zajęcia pobudzające do samodzielnego myślenia;
  • możliwość wzięcia udziału w konkursie na najlepszy argument.


Korzyści dla nauczycieli z udziału w projekcie:

  • przedstawienie atrakcyjnej formy angażowania młodzieży;
  • zwiększenie otwartości i aktywności młodzieży w lekcjach;
  • pobudzenie uczniów do aktywnego wypowiadania się oraz aktywności w życiu społecznym;
  • wymiana know-how z Fundacją Polską Debatuje w zakresie metodyki nauczania argumentowania i umiejętności miękkich;
  • zastosowanie nieszablonowych metod dydaktycznych.

 

Praktyczne informacje:

  • warsztaty trwają 6 h lekcyjnych (możliwe rozłożenie na 2 lub 3 spotkania);
  • warsztaty odbywają się w szkole w sali z komputerem, rzutnikiem oraz głośnikami;
  • dla pierwszych 15 klas – 10% zniżki. Standardowa cena cyklu: 40 zł / uczeń.

 

Ilość miejsc w projekcie jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Prosimy o wypełnienie i nadesłanie formularza zgłoszeniowego.

 

Więcej informacji: Radosław Czekan – koordynator projektu:
tel. +48 
790 870 898, @: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

INFORMATOR PDF

 

Fundacja Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii powstała, aby szerzyć wśród dzieci i młodzieży znajomość historii Polski i świata we wszystkich jej aspektach. Wykłady wykraczają daleko poza zakres programu szkolnego dla poszczególnych klas. Prowadzone są w sposób niekonwencjonalny, inspirujący, angażujący uczestników i budzący fascynację młodego odbiorcy.

DUCH Logo tarcza

Partner merytoryczny:

Fundacja Polska Debatuje poprzez nauczanie pokazuje młodym Polakom jak zabierać głos w ważnych dla nich sprawach. Działaność Fundacji dotyczy również rozwoju sieci klubów debat w największych miastach w Polsce, organizacji Mistrzostw Polski i Mistrzostw Europy w Debatowaniu oraz stałej pracy na rzecz poprawy jakości debaty publicznej w Polsce.
polska debatuje

Premier czy gwiazda estrady, polityk czy ulubieniec młodzieży? O Ignacym Janie Paderewskim

Czy za pomocą muzyki można zmieniać świat? Co to znaczy być celebrytą? Czy zdobycie popularności i majątku to koniec drogi? Wreszcie, kim tak naprawdę był Ignacy Jan Paderewski – celebryta to czy showman przełomu XIX i XX wieku. Na te oraz wiele innych pytań staraliśmy się odpowiedzieć wraz z grupą Badaczy.
Wykład zatytułowany „Premier czy gwiazda estrad, polityk czy ulubieniec młodzieży?” o Ignacym Janie Paderewskim miał na celu przybliżenie Badaczom tego nieco, niestety, zapomnianego męża stanu na kilka miesięcy przed 75 rocznicą jego śmierci. Jaka byłaby Polska bez Paderewskiego? Jakie byłyby jej granice?
Od Eskadry Kościuszkowskiej, którą mu zawdzięczamy, poprzez konferencje pokojowe czy Szwajcarski Komitet Generalny Pomocy Ofiarom Wojny, postać Paderewskiego – polityka, premiera, ale i wielkiego artysty, przewija się przez całe dwudziestolecie międzywojenne. Niezwykle miłą niespodzianką dla prowadzącego zajęcia była informacja, że Ignacy Jan Paderewski nie jest jakimś „zakurzonym bohaterem”. Większość Słuchaczy zadeklarowała zainteresowanie muzyką klasyczną. Wielu z Badaczy powiedziało, iż gra na instrumentach. Dla Studentów Ducha zatem wykład był jedynie przypomnieniem i usystematyzowaniem wiedzy o IJ Paderewskim. Zestawiając pianistę znanego z szalonych fryzur z muzykami współczesnymi, takimi jak Kamil Bednarek czy legendami jak Bob Marley, zastanawialiśmy się wspólnie, jak ważny jest wizerunek artysty. Wróciliśmy także do koncertu Live Aid z 1985 roku. Staraliśmy się wykazać, iż ta szlachetna akcja muzyków mogła być inspirowana postacią Paderewskiego, który już kilkadziesiąt lat wcześniej wykorzystywał potęgę muzyki, aby pomagać. Badacze wykazali inicjatywę w poszukiwaniu prawdy oraz konotacji łączących Ignacego Jana Paderewskiego ze słynnym z pomocy polskim dzieciom maharadży Jam’a sahib Digvijaysinhji. Zajęcia poprowadził Grzegorz Hanula.

Pilsudski i Paderewski 1919

Aktualności

WYWOŁAJ DUCHA!

Serdecznie zapraszamy szkoły do udziału w projekcie "Wywołaj DUCHa!". Nasi wykładowcy przyjeżdzają do zgłoszonych klas i w sposób nietuzinkowy, ciekawy przedstawiają wybrane zagadnienia!
 Są jeszcze wolne miejsca, zapraszamy! SZCZEGÓŁY

DUCH Logo.fw

UWAGA, UWAGA! ZAPRASZAMY UCZNIÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH DO UDZIAŁU W PROJEKCIE WARSZAWA PRZEŁOMÓW

W roku szkolnym 2016/17 odbędzie się 30 spotkań, których tematem przewodnim będzie historia Warszawy okresu PRL-u. W programie zajęcia historyczne, dziennikarskie, fotograficzne! Zajęcia rozpoczną się na początku października. Trwają zapisy!

Projekt jest bezpłatny. SZCZEGÓŁY

WARSZAWA-PRZELOMOW-SYRENA2

 

 

 

 

 

 

Więcej artykułów…

  1. Noc Muzeów w Paście 2016
  2. Projekty dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych
  3. Projekty dla uczniów gimnazjów
  4. Projekty dla uczniów szkół podstawowych

Co się u nas działo

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
..__