A+ A A-

Literacki Wehikuł Czasu

olowek

Literacki Wehikuł Czasu to program Dziecięcego Uniwersytetu Ciekawej Historii skierowany do klas szóstych szkoły podstawowej i klas gimnazjalnych. W jego ramach realizujemy cykl pięciu zajęć wykładowo-warsztatowych z historii i języka polskiego, odbywających się na terenie szkoły. Zapewniamy pełną organizację spotkań: dojazd wykładowcy, dostarczenie rekwizytów i materiałów niezbędnych do prowadzenia zajęć. Szkołę prosimy o udostępnienie odpowiedniego pomieszczenia oraz sprzętu pozwalającego na odtworzenie prezentacji.

Na rok szkolny 2016/2017 w ramach programu Literacki Wehikuł Czasu przygotowaliśmy dwa cykle składają się z 5 spotkań. Zajęcia trwają 45 minut i odbywają się raz w miesiącu lub co dwa tygodnie – harmonogram zajęć ustalamy każdorazowo ze szkołą. Zajęcia rozszerzają program nauczania historii i języka polskiego realizowany w szkole. Uzupełniają wiedzę uczniów, zachęcając ich do samodzielnego odkrywania naszej przeszłości w źródłach pisanych: książkach, gazetach, pamiętnikach, czy drukach okolicznościowych oraz zastanowienia się nad ewolucją naszego języka i sposobu opowiadania o świecie i ludziach.

Cykl nr 1: W podróży z Henrykiem Sienkiewiczem
Rok 2016 został ustanowiony przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Rokiem Henryka Sienkiewicza. Jesienią minie 100 lat od śmierci wielkiego pisarza, laureata literackiej Nagrody Nobla za twórczość w języku polskim. Autor Trylogii był wnikliwym obserwatorem i ciekawym świata człowiekiem. Choć większość życia spędził na ziemiach polskich, a najdłużej mieszkał w Warszawie pod zaborem rosyjskim, odbył kilka długich podróży, z których przysyłał bogate relacje. Wybierzmy się zatem z Sienkiewiczem dookoła świata, poznajmy bliżej pisarza i zajrzyjmy do historycznej rzeczywistości XIX i początku XX wieku.
Cykl pięciu spotkań w ramach lekcji języka polskiego albo historii zakłada cele interdyscyplinarne:

  • ­    literackie: uczeń poznaje reportaże Henryka Sienkiewicza, utwory te pisarz regularnie przesyłał do polskiej prasy z zagranicy; uczeń porównuje tę formę literacką z innymi znanymi sobie utworami Sienkiewicza;
  • ­    językowe: uczeń poznaje budowę wypowiedzeń dziewiętnastowiecznej polszczyzny; język reportaży, które ukazywały się w prasie, jest bliski polszczyźnie, którą Polacy posługiwali się w codziennym życiu – uczeń porównuje słownictwo, składnię oraz stylistykę utworów Sienkiewicza ze swoim sposobem opo-wiadania oraz współczesnymi relacjami z podróży;
  • ­    historyczno-obyczajowe: uczeń poznaje miasta i kraje odwiedzane przez pisarza, ich sytuację polityczną, społeczną i obyczajową pod koniec XIX wieku; uczeń poznaje opinie i oceny Sienkiewicza – jego sposób patrzenia na od-wiedzane kraje, porównania z sytuacją rodaków budzi więź z człowiekiem i pozwala poznać jego samego; w perspektywie ponad stu lat uczeń może ocenić, które obserwacje pisarza są aktualne także dzisiaj.

Tematyka zajęć:
Zajęcia rozpoczyna krótka prezentacja podróży Henryka Sienkiewicza. Zanim uczniowie poznają fragmenty wspomnień i reportaży wykładowca podaje zwięźle informacje dotyczące czasu i okoliczności podróży, sytuację geopolityczną i historyczną odwiedzanego przez pisarza kraju lub kontynentu. Następnie uczniowie w grupach poznają wybrane teksty i przygotowują grupową wypowiedź na zadany temat. Grupy dzielą się ze sobą zdobytą wiedzą, zajęcia podsumowuje dyskusja, podczas której uczniowie wyrażają opinie związane z tematyką zajęć i zadań, które wykonywali.
Na każdym z pięciu spotkaniu uczniowie poznają relację z jednej podróży. Na zajęciach wykorzystane zostaną następujące utwory Henryka Sienkiewicza:
1.    Listy z podróży po Ameryce
2.    Listy z Afryki
3.    Z wrażeń włoskich
4.    Listy Litwosa z Wystawy Paryskiej. Listy z Paryża
5.    Z puszczy Białowieskiej
Warsztaty uzupełnią dwa wywiady prasowe z Henrykiem Sienkiewiczem, w których pisarz opowiada o pracy twórczej i planach następnych podróży.

Cykl nr 2: Dawne słowa – nasza codzienność
Podstawowym zadaniem zajęć jest ukazanie codziennych zajęć i zainteresowań Polaków z przełomu XIX i XX wieku, odnalezienie w dawnej rzeczywistości części wspólnej dla naszych przodków i nas samych. Uczniowie poznają realia dzięki krótkim wykładom – wprowadzeniom do danej tematyki oraz dzięki obcowaniu z tekstami z epoki. Uczniowie, czytając fragmenty ówczesnej literatury użytkowej, sprawdzą, jak zmienił się język polski przez całe stulecie. Będą śledzić zmiany nie tylko ortograficzne i leksykalne, ale również składniowe i stylistyczne. Celem cyklu jest zrozumienie kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności, wpisanej w ewolucję każdego języka.
Dobór tematyki zajęć ułatwi uczniom nawiązanie więzi społecznej z minioną rzeczywistością. Powinien również podnieść świadomość znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego oraz rozumienie wydarzeń społecznych i kulturalnych poznawanych na lekcjach historii. Na każdych zajęciach uczniowie opracowują w grupach przygotowane zadanie.

Tematyka zajęć:
1. W dziewiętnastowiecznej szkole
Uczniowie poznają plan lekcji i przedmioty obowiązujące w szkole przełomu wieków. Poznają dziewiętnastowieczne słowniki języka polskiego, przykładową książkę do gramatyki i nauki czytania.
2. Upodobania kulinarne międzywojnia
Po krótkiej prezentacji typowego menu różnych klas społecznych na początku XX wieku, uczniowie poznają kilka książek kucharskich i poradników.
3. Hobby pradziadków
Uczniowie dowiedzą się, na ile podobne zainteresowania mieli nastolatkowie Polski międzywojennej. Będą mieli okazję porównać swoje doświadczenia oraz możliwości, które daje współczesny świat, z możliwościami spędzania wolnego czasu sto lat temu.
4. Codzienne życie, codzienne zdarzenia
Wprowadzeniem do zajęć jest prezentacja warszawskiej prasy codziennej. Następnie uczniowie będą szukać w wybranych gazetach notek prasowych dotyczących lokalnych wydarzeń, komentarzy oraz informacji o znanych miejscach.
5. Obyczaje towarzyskie i savoir vivre

Celem zajęć jest ukazanie złożoności zasad dobrego wychowania w okresie międzywojennym. Uczniowie poznają różnorodne poradniki, kodeksy honorowe oraz wskazówki, w jaki sposób powinno się zachowywać w różnych sytuacjach.

Wszystkie materiały źródłowe pochodzą z Otwartych Zasobów Edukacyjnych – oznacza to, że zarówno nauczyciele jak i uczniowie będą mieli do nich wolny dostęp po zajęciach.
Program prowadzi dr Joanna Rabiega-Wiśniewska, doktor nauk humanistycznych, językoznawca. Tytuł doktora uzyskała na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2001 wykładowca akademicki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wyższej Szkoły Przymierza Rodzin. Stypendystka programu „Empirical Linguistics and Natural Language Processing” w Tybindze w Niemczech, brała udział w badawczych projektach krajowych i europejskich. W 2015 roku prowadziła projekt edukacyjny „Wiedźma w galeonie – językowy obraz teatru cieni” współfinansowany przez M. st. Warszawa.

UCZESTNICTWO W ZAJĘCIACH
Prawidłowo wypełnione formularze zgłoszeniowe prosimy nadsyłać:

drogą elektroniczną:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. lub faksem:(22) 350 63 39
Do udziału w programie mogą przystąpić szkoły, z których zgłoszą się przynajmniej DWIE KLASY. Klasę zgłasza wychowawca w porozumieniu z Dyrekcją szkoły.
Koszt uczestnictwa w zajęciach (czyli w pięciu spotkaniach): 40zł/uczeń
KONTAKT
tel.: 692 981 439, e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

Mieszczanin kontra magnat – Warszawa wielokulturowa

Konwencja lekcji oparta została na debacie historycznej, która stawia uczestników przed koniecznością formułowania poprawnych i celowych argumentów, przydatnych w wielu dziedzinach życia. Rozwija elokwencję i zdolności operowania argumentami. To dynamiczna rozgrywka intelektualna, gdzie uczniowie kreują treści wypowiedzi, przedstawiane przez nich w ramach dyskusji.
Formuła debaty dała uczniom możliwość rywalizacji, poprzez przedstawienie sformułowanych przez siebie poglądów na temat Rzeczpospolitej Obojga Narodów – była to także świetna zabawa zespołowa, pomagająca budować więzi.
Studenci pracując na materiale historycznym, poznali historię Starego Miasta, pl. Zamkowego,  Krakowskiego Przedmieścia i okolic Warszawy – nierozerwalnie złączonych z historią Warszawy od początków jej stołeczności, aż po utratę niepodległości w 1795 roku. Dodatkową inspiracją dyskusji była prezentacja w postaci zdjęć historycznych grafik, obrazów i ilustracji. Miejsca powiązane z treścią  zdarzeń historycznych naświetlały klimat mieszczańskiej i sarmackiej Warszawy. Uczestnicy zajęć poznali codzienne życie mieszczan i patrycjuszy,  szlachty i magnaterii – ich przywary, tajemnice oraz ciemne sprawki z kart historii, towarzyszące możnym i możniejszym tamtych czasów. Zajęcia poprowadził pan Jacek Karwat.

Tworcy karwat

Bitwa pod Raszynem. Zapomniana wojna 1809 roku

Ten niezwykły wykład poprowadził gość specjalny DUCHa -  kustosz Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, pan Konrad Czernielewski. Barwnie i niezwykle intersująco omówił genezę powstania Księstwa Warszawskiego w 1807 roku oraz jego znaczenie w dziejach Polski. W swej opowieści szczególną uwagę zwrócił na historię nierozstrzygniętej bitwy pod Raszynem (19 kwietnia 1809 roku) oraz przebieg działań bojowych w maju tegoż roku, które w rezultacie doprowadziły do znacznego powiększenia terytorium Księstwa. Mało kto dziś pamięta, że wojnę 1809 roku toczyliśmy osamotnieni, bez pomocy zarówno ze strony cesarza Napoleona Bonapartego, jak i sprzymierzonej z nami unią personalną – Saksonii.  Słuchacze DUCHa dowiedzieli się, jak duże było znaczenie wojny 1809 roku w dziejach Polski oraz jej waga dla naszej tradycji narodowej.
Urozmaiceniem prelekcji było przedstawienie ciekawostek z zakresu historii wojskowości – m.in. to właśnie w 1809 roku w armii Księstwa Warszawskiego powstał nowy rodzaj broni – artyleria konna. Podczas spotkania pan Konrad Czernielewski opowiedział również, jak wykorzystywano tradycje wojskowe Księstwa Warszawskiego w armii II Rzeczypospolitej czy w Polskich Siłach Powietrznych na Zachodzie. Warto dodać, iż całość zajęć była bogato ilustrowana materiałem ikonograficznym.

raszyn

Kurs powtórzeniowy dla gimnazjalistów

gimn s

Za dużo materiału i dat? Nie wiesz, jak połączyć ze sobą przyczyny i skutki?  Nie masz pomysłu, od czego zacząć naukę? A może wręcz wydaje Ci się, że tego nie da się ogarnąć?  Spróbuj razem z nami! Uporządkujemy Twoją wiedzą i poszerzymy umiejętności. Egzamin gimnazjalny nie stanie się od razu łatwiejszy, ale na pewno będzie miał w Tobie godnego przeciwnika.

DUCHowy kurs powtórzeniowy do egzaminu gimnazjalnego z historii i WOS to:
- dokładne powtórzenie i utrwalenie całości wymaganego materiału
- uzupełnienie zaległości, poszerzenie i usystematyzowanie posiadanie wiedzy
- analiza materiałów źródłowych: tekstów, ilustracji, danych statystycznych
- warsztaty, dyskusje, prezentacje multimedialne
- zajęcia w kameralnych 12-osobowych grupach
- trening przed podjęciem nauki w liceum ogólnokształcącym

W roku szkolnym 2016/17 zajęcia prowadzi dr Marek Olkuśnik. Wybitny historyk, wieloletni nauczyciel licealny, wykładowca akademicki, znawca programów nauczania i wymagań programowych na wszystkich poziomach edukacji, bardzo lubiany wykładowca Dziecięcego Uniwersytetu Ciekawej Historii.

Przewidujemy uruchomienie dwóch grupy, z których jedna będzie mieć zajęcia w tygodniu, druga – w soboty.
Kurs obejmuje 22 spotkania (raz w tygodniu - w soboty o 15.30) po 90 minut każde (45 min + 15 min przerwa + 45 min)
Start: sobota 1 października 2016, godz. 15.30
Koszt: 113zł miesięcznie x 7 miesięcy
Miejsce zajęć: budynek PAST-y, ul. Zielna 39, tuż przy metrze Świętokrzyska.

Szczegółowe informacje i zapisy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Podnosimy na DUCHu - sprawimy, że poczujesz się pewniej!

Mazurek Dąbrowskiego. Od Pieśni Legionów do hymnu narodowego.

Ten niezwykły wykład poprowadził gość specjalny DUCHa -  kustosz Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, pan Konrad Czernielewski. Szczególnie mocno akcentując rolę hymnów narodowych w dziejach państw i narodów, opowiedział, kiedy i w jakich okolicznościach został napisany Mazurek Dąbrowskiego. Mali studenci dowiedzieli się ciekawych szczegółów o stronie muzycznej hymnu, jak na przykład tego, dlaczego nazywamy tę najważniejszą polską pieśń mazurkiem. Wykładowca wyjaśnił słuchaczom, dlaczego w zwrotkach hymnu mówi się o Napoleonie, hetmanie Czarnieckim… Barwnie omówił dzieje Legionów Polskich we Włoszech, przybliżył postać generała Dąbrowskiego, a także autora słów hymnu - Józefa Wybickiego.
Nie zabrakło opowieści o znaczeniu Mazurka Dąbrowskiego w okresie zaborów, jego roli w podtrzymaniu polskiej świadomości narodowej, kształtowaniu postaw patriotycznych. Słuchacze DUCHa zrozumieli, dlaczego w latach zaborów i kiedy Polska znajdowała się pod okupacją najeźdźcy zabraniali śpiewania Mazurka.
Było i o historii tekstu pieśni - ewolucji i zmianach od czasów Wybickiego i o tym, kiedy stała się ona polskim hymnem narodowym. Szczególnym momentem spotkania było wyjaśnienie, jak należy zachowywać się podczas grania hymnu w czasie uroczystości państwowych i wojskowych.
Warto dodać, iż całość zajęć była bogato ilustrowana materiałem ikonograficznym oraz muzycznym.

mazurek

Więcej artykułów…

  1. Jak Irlandczycy ocalili cywilizację łacińską?
  2. Kultura gotycka, czyli co nam zostało po zakonie krzyżackim?
  3. Wykłady Badaczy 2015/16
  4. Wykłady Twórców 2015/16

Co się u nas działo

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
..__