A+ A A-

Wykłady Obserwatorów 2015/16

  Wykład Prowadzący  
1.

Polska starożytna?  Kraj naszych praprzodków

Michał Teodorwicz Obserwatorzy1
2. Co historyk ma wspólnego z detektywem? Gabriela Sierocińska – Dec Muzeum Historii Polski obserwatorzy2
3.

Prusowie – średniowieczni sąsiedzi Polski

Alicja Dobrosielska Towarzystwo Naukowe Pruthenia

obserw7
4.

Marzanna, śmigus-dyngus i Noc Kupały, czyli co nam zostało ze słowiańskich świąt i obrzędów  

Justyna Szymańska i Dominika Misiak – Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna oberw9
5.
Archeologiczna przygoda w Faras edukatorzy Muzeum Narodowego
faras
6.
Kto był kim na królewskim dworze? Gabriela Sierocińska - Dec, Muzeum Historii Polski
Kto byl kim obserwatorzy
7.

Ideał średniowiecznego rycerza. Historia prawdziwa bitwy pod Grunwaldem.
Marcin Twarowski
2 krzyżak lira 28.11
8.
Historia pięknej Andegawenki
Maria Rukat
jadwiga2
9.
Jak się bawił średniowieczny lud?
Agnieszka Bińczycka
sredniowieczny lud11
10.
Jak się chronić przed czarną magią? Jak leczyć brodawki?
Dominika Misiak
czarna magia
11.
Zygmunt III Waza – król, wojownik, budowniczy pasjonat. Jacek Karwat
Zygmunt3
12.
Jak na dworze Władysława IV kot na smoku latał.
dr Sebastian Adamkiewicz
wladyslaw iv
13.
Z czego składa się pisanka, czyli o zwyczajach wielkanocnych Łukasz Przybyłek
Psanki
14.
Podróż na Wyspę Wielkanocną – Rapa Nui Tomasz Madej, Muzeum Azji i Pacyfiku
wyspa wlk2
15.
Bursztynowy skarb - kaszubskie legendy, gwara, tańce
Dominika Misiak
Obserwatorzy kaszuby
16.
Przez Dziki Zachód – koleją, na koniu czy piechotą? Marcin Chodorowski
zachod3
17.
Po co ludziom ozdoby? Opowieść pełna talizmanów o życiu Indian Ameryki Północnej Jacek Piętka - Szary Wilk
18.
Challenge 1932 - jak polscy lotnicy pokonali świat Maria Rukat
19.
Wojenna spiżarnia. O tym co jedzono w czasach okupacji  Ewa Ciosek
20.
Warszawa Neonów
Muzeum Neonów

 

Jaki świat widział Światowid, opowieść o bogach i bóstwach dawnych Słowian

W co wierzyli dawni Słowianie? Czy Marzanna jest tylko zwykłą kukłą? Jak dawniej ludzie wyobrażali sobie świat? Szukając odpowiedzi na te i inne pytania, przenieśliśmy się w czasie do świata dawnych Słowian: ich mitologii, kosmologii i wierzeń. Uczniowie zapoznali się z najważniejszymi bóstwami słowiańskiego panteonu oraz dowiedzieli się, co owe wierzenia mogą nam powiedzieć o realiach codziennego życia ludzi w dawnych wiekach. Podczas wykładu uczestnicy mieli okazję poznać bliżej kontekst kulturowy i historyczny dawnej słowiańszczyzny oraz poznać kilka fascynujących i mało znanych faktów związanych z życiem duchowym i społecznym Słowian, o których rzadko wspomina się w szkołach.
Zajęcia prowadziła edukatorka ze stowarzyszenia Pracownia Etnograficzna. Zachęcamy do zapoznania się z innymi edukacyjnymi działaniami stowarzyszenia pod adresem www.etnograficzna.pl

Historia dla Polonii

logo2

Szanowni Państwo,
Miło nam przedstawić Pąństwu kolejny projekt Fundacji Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii.
Już od 1 września można poznawać historię Polski dzięki interaktywnym lekcjom na multimedialnej platformie edukacyjnej dla polskich dzieci i młodzieży zamieszkałych za granicą „Historia dla Polonii”.

Platforma edukacyjna „Historia dla Polonii” to nowoczesny program do nauczania historii Polski skierowany do dzieci i nauczycieli na emigracji. Dostępny bezpłatnie na stronie www.historiadlapolonii.pl i zrealizowany w ramach konkursu Ministerstwa Spraw Zagranicznych "Współpraca z Polonią i Polakami za granicą 2015" przez Fundację Dziecięcy Uniwersytet Ciekaj Historii.

Start „Historii dla Polonii” w dniu rozpoczęcia roku szkolnego ma symbolicznie znaczenie. Nauka w polskich szkołach jest tak samo istotna jak za granicami kraju. Edukacja historyczna dzieci na emigracji jest równa nauce ojczystego języka. To niezbędny warunek utrzymania więzi z krajem i wychowania w polskiej tradycji. Część dzieci dziś uczących się za granicą w przyszłości powróci do kraju, a program „Historia dla Polonii” pozwoli im kontynuować naukę w polskich szkołach.
 
Platforma składa się z dwóch modułów:

•    Pierwszym z nich są materiały skierowanego do nauczycieli, zawierające scenariusze 30 45 – minutowych lekcji, pełne pomysłów, zadań i zabaw edukacyjnych, wzbogacone filmami animowanymi, przygotowanymi specjalnie na potrzeby projektu, jak i filmami dokumentalnymi oraz nagranymi wypowiedziami ekspertów.

•    Lekcji e-learningowych, dzięki którym uczeń samodzielnie i w dowolnym czasie może uczyć się historii Polski. Po ukończeniu kursu 15 lekcji (do wyboru są dwa kursy: 15 lekcji dla szkoły podstawowej i 15 lekcji dla gimnazjum) uczeń otrzymuje dyplom Znawcy Historii Polski.

Materiały w obu modułach są ciekawie przygotowane i bogato ilustrowane. Do dyspozycji zarówno uczniów jak i nauczycieli dostępny jest też słowniczek polsko-polski z trudniejszymi wyrazami.
Pełny dostęp do materiałów jest bezpłatny i wymagana jest tylko rejestracja na Platformie.

Materiały przygotowane są dla dwóch grup uczniów. Pierwsza to dzieci w wieku 9-13 lat, ta grupa to odpowiednik klas 4-6 w polskich szkołach. Druga grupa to młodzież gimnazjalna w wieku 13-16 lat. Dla każdej z nich opracowany został kurs zawierający 15 tematów przekrojowych z dziejów Polski.

Dzięki interaktywnej formie Platforma „Historia dla Polonii” pozwala też na samodzielną naukę w dowolnym czasie i odpowiednim tempie. W rolę nauczyciela mogą wcielić się również rodzice. Na bieżąco każdy uczestnik platformy będzie mógł zadać także dodatkowe pytania historykom współpracującym z Platformą.

Głównym celem projektu jest przekazanie w nowoczesny i ciekawy sposób najważniejszych wydarzeń z historii Polski. Wraz z nauką  historii dzieci będą uczyć się języka polskiego. Wszystkie materiały zostały opracowane na najwyższym poziomie poprawności językowej w oparciu o metodykę nauczania języka polskiego, jako obcego.

Platforma i towarzyszący jej profil FB będą na bieżącą uzupełniana o dodatkowe informacje i materiały związane z wydarzenia z historii Polski

Adres Platformy: www.historiadlapolonii.pl

Bieżące informacje o postępach prac nad projektem są zamieszczane na profilu
http://facebook.com/HistoriaDlaPolonii


Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Realizator projektu: DUCH Logo
Partner merytoryczny: ul
Patronat honorowy: orpeg
Stopka-msz

Wykłady Poszukiwaczy 2015/16

  Temat zajęć Prowadzący  
1. Witamy gości ze starożytności czyli co zawdzięczamy Grekom i Rzymianom dr Marek Olkuśnik IMG 20150912 115302 s 
2. Czy moglibyście żyć 2000 lat temu? Michał Teodorowicz  Poszukiwacze 3
3. Miasto w cieniu wulkanu. Co uśpiło Pompeje i kto je obudził? Paulina Komar  s 20151010 120403
4. Jaki świat widział Światowid, opowieść o bogach i bóstwach dawnych Słowian Justyna Szymańska - Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna  poszukiwacze swiatowid
5.
Wyprawa po złote jabłka, czyli dokąd dopłynęli starożytni żeglarze Hubert Sztaba
Poszukiwacze zlote jablka
6.
Stańczyk - Błazen o wielu talentach
Agnieszka Bińczycka
blazen
7.
Jakie tajemnice kryją w sobie drzewa, o czym opowiada wiatr - przyroda i żywioły w wierzeniach ludowych Marcin Chodorowski
Drzewa
8.
Czy to Marco Polo otworzył okno na świat?
Marcin Bogusz
Marco Polo Poszukiws 12.12
9.
Czy wojna może być święta? Krucjaty.
Magdalena Czoch
 Czoch1
10.
Średniowieczny Portal
Muzeum Narodowe w Warszawie
MNW
11.
Herbaciany five o'clock, czyli jak to się stało, że pijemy herbatę.
Magdalena Czoch
20.02.2016 Herbata Czoch
12.
Raz, dwa, trzy, carem będziesz Ty. O Dymitriadach i nie tylko.
Łukasz Przybyłek
Dymitriady2
13.
Mazurek Dąbrowskiego. Od Pieśni Legionów do hymnu narodowego. Konrad Czernielewski
mazurek
14.
Jak to w królewskiej Warszawie było… o Warszawie ostatnich królów. Park Miniatur Województwa Mazowieckiego
poszukiwacze miniatury
15.
Jak zostać Panem Wołodyjowskim?
Antoni Olbrychski
olbrychski
16.
Prudential. Powstanie i losy warszawskiego drapacza chmur. Karolina Jastrzębska-Mitzner
prudential
17.
Władysław Grabski – premier na wagę złota Marcin Chodorowski
18.
Bać się czy nie? Zmory XX wieku: UFO, awarie komputerów, stonka, imperialiści dr Marek Olkuśnik
19.
W wagonie pocztowym
Muzeum Kolejnictwa
20.
Warszawa Neonów
Muzeum Neonów

 

Regulamin programu stypendialnego

Serdecznie zapraszamy Darczyńców do udziału
w programie stypendialnym DUCH najzdolniejszym.

Nie od dziś wiadomo, że mądre społeczeństwo to silne społeczeństwo. A że historia jest nauczycielką życia wiedzieli już starożytni.

Wiedza o przeszłości, umiejętność wyciągania wniosków, kojarzenia przyczyn i skutków są potrzebne każdemu młodemu Polakowi, pewnemu siebie obywatelowi Europy.

Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii to miejsce, gdzie taką widzę się zdobywa, w czasie spotkań z ciekawymi ludźmi, z pasjonatami, z wybitnymi specjalistami.

Tym uczniom, którym finanse rodziny nie pozwalają rozwijać swoich zainteresowań,  fundujemy stypendia naukowe. Możliwe to jest jedynie dzięki Państwa ofiarności.  Zapraszamy do partnerstwa w tym projekcie. Wysokość jednego stypendium to 500 zł rocznie.   Tak wiele za tak niewiele!

Patronat honorowy nad programem objął Business Centre Club 

 

REGULAMIN PROGRAMU STYPENDIALNEGO
DUCH Najzdolniejszym

§ 1

Regulamin stypendialny Fundacji Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii określa zasady przyznawania stypendiów wspierających realizację zainteresowań humanistycznych, w tym historycznych dzieci i młodzieży – uczniów szkół podstawowych oraz gimnazjalnych pochodzących z rodzin ubogich, z rodzin zastępczych oraz z domów dziecka z terenu Warszawy, których sytuacja rodzinna i materialna uniemożliwia zdobywanie i pogłębianie wiedzy w ramach pozaszkolnych formach kształcenia.

§ 2

Przeznaczenie stypendiów

Stypendium przyznawane jest na sfinansowanie roku nauki na Dziecięcym Uniwersytecie Ciekawej Historii czyli na sobotnich zajęciach pozaszkolnych organizowanych przez Fundację.

§ 3

Zasady ubiegania się o stypendia

1.    Wnioski o przyznanie stypendium mogą składać:

  1. rodzice bądź opiekunowie ucznia zamieszkałego na terenie Warszawy
  2. w szczególnych sytuacjach bezpośrednio sam uczeń, mający miejsce zamieszkania na terenie Warszawy

2.    Wniosek o przyznanie stypendium składa się z następujących elementów:

  1. czytelnego, podpisanego i kompletnego formularza wniosku, zgodnego ze wzorem wniosku o udzielenie stypendium, dostępnego na stronie www.duch.edu.pl
  2. dokumentów potwierdzających łącznie:
  • •    średnią ocen ucznia powyżej 4.0 (klasy 4-6 oraz gimnazjaliści, uczniowie klas 1-3 są zwolnieni z tego punktu)
  • •    wzorowe zachowanie
  • •    inne wybitne osiągnięcia

c.    rekomendacji  nauczyciela historii lub wychowawcy

3.    Wnioski niekompletne, nieczytelne, niespełniające wymogów formalnych, lub złożone po terminie, będą pozostawiane bez rozpoznania.
4.    Wnioski wraz z wymaganymi dokumentami (skany) należy składać pisemnie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
5.    Termin składania wniosków o udzielenie stypendium na dany rok szkolny upływa w dniu 15 września.
6.    Ilość stypendiów jest ograniczona.

Więcej artykułów…

  1. Mity znad Wisły
  2. OKO Wydział Historii Kultury Wizualnej dla dzieci
  3. Mistrzowie Kopernika, czy w średniowieczu istniała nauka?
  4. Od chłopca okrętowego do szlachcica - pirackie życie Francisa Drake'a.

Co się u nas działo

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
..__