A+ A A-

WOJNA, KTÓRA SIĘ NIE SKOŃCZYŁA

Gdy 5 marca 1946 r. Winston Churchill stwierdził w przemówieniu w Fulton w stanie Missourii w USA, że „żelazna kurtyna” zapadła od Szczecina po Triest, niewielu sądziło, iż stan ten utrzyma się ponad 40 lat. II wojna światowa tylko teoretycznie zakończyła się w 1945 roku. Błyskawicznie przeistoczyła się w konflikt pomiędzy dawnymi sojusznikami. Oficjalnie rywalizacja USA i ZSRR przebiegała na linii politycznej, w praktyce jednak cały świat szykował się do kolejnego ogólnoświatowego konfliktu zbrojnego. W oczekiwaniu na niego, te dwa bloki angażowały się w liczne mniejsze konflikty, wspierając wrogie sobie siły. Dążyły tym samym do poszerzenia swojej strefy wpływu osiągnięcia militarnej dominacji.

CO TO? Cykl ZDALNY  omawiający sytuację na świecie po 1945 roku, m. in.: wojnę w Korei, Wietnamie, Afganistanie, Ameryce Południowej, Afryce, rok 1956 w Europie.
20 zajęć WEBINARÓW z ekspertem od omawianego okresu. Autorem cyklu, opiekunem grupy oraz gospodarzem większości spotkań jest dr Stefan Artymowski: historyk i muzealnik. Doktor nauk humanistycznych, absolwent Instytutu Historycznego UW. Przez lata pracownik naukowy Muzeum Niepodległości w Warszawie, obecnie pracownik Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Autor wielu monografii, artykułów naukowych i recenzji oraz publikacji muzealnych, m.in. Specjalista historii najnowszej oraz historii wojskowości.


DLA KOGO?  Cykl kierowany do uczniów klasy 6, 7 i 8 szkoły podstawowej. Zapraszamy pasjonatów historii XX wieku. Cykl jest szczególnie kierowany do ubiegłorocznych Słuchaczy zajęć „II wojna światowa”.

GDZIE? Co dwa tygodnie roku szkolnego 2022/23, w soboty, zdalnie.

JAK? Co dwa tygodnie roku szkolnego 2022/23, w Panelu Słuchacza pojawia się link do webinarium, zajęcia trwają około 60 minut od godz. 11.30.

PO CO? Ponieważ: historia jest nauczycielką życia a życie to niełatwa lekcja, warto więc korzystać z podpowiedzi. Bez znajomości historii trudno zrozumieć niejeden film, książkę, piosenkę. Konteksty historyczne są wszędzie nawet w grach komputerowych. Historia uczy krytycznego myślenia, wyciągania wniosków, analizowania. Pomaga zrozumieć teraźniejszość, poprzez znajomość procesów, jakie na nią wpłynęły. Uczy tolerancji i otwartości na to co nowe i inne.

START? wrzesień/październik 2022

ILE TO KOSZTUJE? Cały roczny cykl – 600zł, kwota płayna w całości lub w dwóch ratach.


JAK SIĘ ZAPISAĆ? Wypełniając Formularz Zgłoszeniowy:

 

MASZ DODATKOWE PYTANIE DO NAS? Zadzwoń: 692 981 439 lub napisz: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.


DZIECIĘCY UNIWERSYTET CIEKAWEJ HISTORII

 ZAJĘCIA STACJONARNE NA UW (SOBOTNIE)

Seba na UW

 

Na sobotnie zajęcia DUCHa zapraszamy wszystkich uczniów klas 1-8 szkół podstawowych zainteresowanych historią i naukami pokrewnymi. Czekają na Was:

*    Gry i symulacje historyczne, warsztaty, debaty
*    Doskonali, cierpliwi i doświadczeni wykładowcy
*    Mnóstwo  ćwiczeń, zadań, quizów, kart pracy
*    Interdyscyplinarna tematyka: historia, historia sztuki, geografia polityczna, filozofia, etnografia

Cały rok nauki podzielony jest na 18 spotkań 60 i 90 minutowych, łącznie 20 godzin zajęć. Zajęcia odbywają się w soboty od września od czerwca, co 2 tygodnie. Na zajęciach uczestnicy zbierają sprawności i wymieniają je potem na punkty a na koniec roku otrzymują nagrody za aktywną, całoroczną pracę.

Zajęcia odbywać się będą w soboty, na terenie Kampusu Głównego UW (ul. Krakowskie Przedmieście 26) oraz we współpracujących z nami instytucjach kultury, muzeach.

Podział na grupy oraz godziny zajęć zostaną podane do 15 września 2024. Zajęcia rozpoczną się na przełomie września i października 2024.

PROGRAM ZAJĘĆ:

tabelka www

 

NA ZAJĘCIA ZAPRASZAMY:
- uczniów szkół podstawowych od 1 do 8 klasy zainteresowanych historią i archeologią
Pracujemy w grupach wiekowych.

KIEDY ZACZYNAMY? Zajęcia odbywają się w soboty od września do czerwca, co 2 tygodnie.

 Koszt zajęć: 1000 zł za cały rok zajęć = 20 godzin zajęć.
Płatność w dwóch ratach: 1 rata - po zapisaniu dziecka, 2 rata - do 1.02.2025.
JAK SIĘ ZAPISAĆ? Wypełniając Formularz zgłoszeniowy:

 

MASZ DODATKOWE PYTANIE DO NAS? Zadzwoń: 692 981 439 lub napisz: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.


zdjecia duchUW



 

 

Ja kolekcjoner. Rzecz o kolekcjonowaniu i kolekcjach

obs25.04

Badania dowodzą, że 70% dzieci w wieku sześciu lat aprobuje posiadanie kolekcji. Wśród dzieci powyżej dziesiątego roku życia ten odsetek maleje do 23%.  Warto więc zacząć kolekcjonować najwcześniej. Zaczynamy kolekcjonować czasem z inspiracji rodziców, rówieśników, a czasem zachęceni przez tzw. zjawiska rynkowe i popkulturę. Zdarza się, że niewinne z początku zbieractwo, kolekcjonowanie przeradza się w życiową pasję, zaś tworzona przez lata kolekcja staje się cenna, nie tylko ze względu na sentyment, jaki żywi do niej właściciel, lecz też ze względu na to, że stanowi zbiór przedmiotów o wysokiej materialnej wartości.
Na naszych zdalnych zajęciach, OBSERWATORZY dowiedzieli się kim jest etnograf i jakie metody pracy stosuje. Odkryli czym jest etnografia poznając jej historię. A przede wszystkim poznali czym są   kolekcje etnograficzne.
Zajęcia poprowadziła pani mgr Anna Grunwald - kierownik Muzeum dla Dzieci i Działu Edukacji w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Łódzkim oraz Zarządzania na UW. Wcześniej nauczycielka w warszawskich szkołach społecznych, autorka podręczników i publikacji edukacyjnych; manager i dyrektor marketingu w wydawnictwach edukacyjnych. Autorka i kuratorka projektów interdyscyplinarnych, wystaw, programów edukacyjnych, propagatorka edukacji kulturalnej. Od czerwca 2018 wiceprezeska Stowarzyszenia Forum Edukatorów Muzealnych. W roku 2017 laureatka I. wyróżnienia w konkursie Marszałka Województwa Mazowieckiego „Innowacyjny Menedżer Kultury”.

Program DUCH UW

Seba na UW

Edukacja w ramach Dziecięcego Uniwersytetu Ciekawej Historii odbywa się następujących grupach wiekowych:
Grupy Obserwatorów – uczniowie klas I i II szkoły podstawowej
Grupy Poszukiwaczy – uczniowie klas III szkoły podstawowej
Grupy Badaczy – uczniowie klas IV i V szkoły podstawowej
Grupy Podróżników – uczniowie klas VI szkoły podstawowej
Grupy Twórców – uczniowie klas VII i VIII szkoły podstawowej

W każdej grupie wiekowej omawiane są inne zagadnienia, dostosowane do poziomu słuchaczy zarówno pod względem złożoności, jak i sposobu przedstawienia.
Uczniowie klas I - II zaczynają swoją przygodę z DUCHem od pytania: Co się działo? Jak to było? czyli z poziomu Obserwatora – oglądającego obrazy z przeszłości oraz Poszukiwacza (klasy III) – aktywnie odnajdującego historyczne pamiątki i źródła historyczne wokół siebie.
Następnie przechodzą do pytania: Dlaczego tak się stało? czyli do poziomu Badacza dociekającego przyczyn zmian zachodzących w poszczególnych dziedzinach życia oraz Podróżnika wyruszających szukać odpowiedzi.
Kolejnym etapem jest pytanie: Co z tego wynikło? To poziom Twórcy, potrafiącego tworzyć scenariusze wydarzeń, dopatrywać się przyczyn współczesnych wydarzeń w Polsce i na świecie w wydarzeniach historycznych.

Terroryzm. Nie takie znów nowe zagrożenie

pod25.04

Terroryzm to w świetle wydarzeń ostatnich lat zagadnienie nad wyraz aktualne. Dzień 11 września 2001 r. rozpoczął epokę, w której zjawisko to kojarzone jest z radykalnymi odłamami islamu. Nie zawsze jednak tak było. Już w starożytności zamachami terrorystycznymi zasłynęli Sykariusze – radykalny odłam Zelotów, którzy na terenie Palestyny zabijali wysoko postawionych urzędników rzymskich. Doskonałym przykładem średniowiecznego terroryzmu mogą być członkowie sekty Nizarytów, określani przez europejskich krzyżowców asasynami. Uwikłani oni byli w walki z Europejczykami, lecz również angażowali się w walki wewnętrzne ze swoimi religijnymi przeciwnikami - sunnitami. Prawdziwy rozkwit organizacji terrorystycznych obserwujemy jednak od XIX w. w związku z rozwojem ruchów narodowo - separatystycznych i socjalistycznych. W Polsce główną organizacją tego typu była Organizacja Bojowa Polskiej Partii Socjalistycznej, w której udzielał się m.in. Józef Piłsudski.
Na naszych zdalnych zajęciach, PODRÓŻNICY dowiedzieli się czym jest terroryzm i zgłębiali jego historię. Próbowali zrozumieć,  w jaki sposób oddziałuje on na społeczeństwo. Poznali też różnice  między historycznym, a współczesnym terroryzmem.
Zajęcia poprowadził pan mgr  Karol Żołędziowski - archeolog, doktorant Ośrodka Badań nad Antykiem Uniwersytetu Warszawskiego, konserwator zabytków metalowych w Państwowym Muzeum Archeologicznym, rekonstruktor historyczny i rzemieślnik wykonujący rekonstrukcje zabytków z różnych okresów historii. Przygotowuje dysertację poświęconą metalurgii kolorowej na wczesnośredniowiecznej Jaćwieży. Jego zainteresowania badawcze to archeometalurgia i archeologia doświadczalna, życie codzienne oraz dawne i współczesne sztuki walki.

Więcej artykułów…

  1. Nie tylko Wilhelm Gustloff. Katastrofy morskie II wojny
  2. Wybuchowy Alfred i jego nagroda.
  3. Spotkanie z podróżniczką: rosyjska opowieść o duchach i samowarach
  4. O co chcielibyście zapytać Kanta?

Co się u nas działo

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
..__