Projekty edukacyjne 2025/2026
W roku szkolnym 2025/2026 Fundacja Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii realizuje następujące projekty:
KONIEC WOJNY - NIE KONIEC PROBLEMÓW
Rok 2025 jest rokiem niezwykle ważnych wydarzeń dla Polski i dla Warszawy. 80 lat temu zakończyła się II wojna światowa i rozpoczęto odbudowę stolicy. Rozpoczął się także okres Polski Ludowej i PRL. Był to czas ogromnych wyzwań i przemian – z jednej strony heroicznej odbudowy z ruin, z drugiej zaś wprowadzenia nowego systemu politycznego i życia codziennego w realiach państwa socjalistycznego. Warszawa stała się symbolem odradzania się kraju – od ruin Starówki, odtworzonej z pietyzmem, po wielkie osiedla mieszkaniowe, Pałac Kultury i Nauki czy nowe arterie komunikacyjne. Jednocześnie ludzie uczyli się żyć w świecie kolejek, kartek na żywność i wszechobecnej propagandy. Podczas naszych zajęć spróbujemy przyjrzeć się, jak wyglądała ta odbudowa oraz jak kształtowało się codzienne życie w czasach PRL.
Serdecznie zapraszamy uczniów klas 4-5 szkół podstawowych do udziału w dwóch grach historycznych:
1. Jak feniks z popiołów – gra o odbudowie Warszawy
2. Obywatelu, spróbuj przetrwać w PRLu! – gra o życiu codziennym w czasie PRL
WAŻNE INFORMACJE:
1. Projekt jest współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawę, zajęcia są bezpłatne.
2. Każda gra trwa 90 minut i odbywa się w szkole. W całości musi się odbyć w jednej sali, nie ma możliwości przeniesienia się w trakcie.
3. Każda klasa może wziąć udział w jednym, wybranym wydarzeniu, lub w obu.
4. Do udziału w grze „Jak feniks z popiołów” zapraszamy klasy, które NIE BRAŁY UDZIAŁU w niej udziału w zeszłym roku.
5. Grę możemy zrealizować tylko w szkołach, które zgłoszą PRZYNAJMNIEJ DWIE KLASY, nie przyjeżdżamy do szkoły aby poprowadzić jedną grę jednego dnia.
6. Na każdą z gier należy nadesłać osobne zgłoszenie.
Gra historyczna Jak feniks z popiołów obejmuje swoją tematyką zagadnienia związane z odbudową miasta. Celem graczy jest zmienić martwe gruzowisko w tętniące życiem miasto. Gracze muszą sprawić, by obrócone w gruzy miasto powstało jak feniks z popiołów. Podczas zajęć dzieci poznają zasady funkcjonowania współczesnego miasta, historię Warszawy, w tym w szczególności – zniszczeń wojennych i powojennej odbudowy. Poznają zasady, którymi muszą się kierować architekci podczas projektowania miasta.
Klasa zostanie podzielona na grupy, z których każda będzie odbudowywać dzielnicę. W ramach grupy uczniowie będą musieli ustalić ilu ludzi wysłać do odgruzowania, ilu do budowy nowych budynków, domów, kamienic, szkół i szpitali. Część z nich da zasoby potrzebne do budowy (ludzkie, mieszkańcy dołączający do budowy i materiały budowlane – np. składy). Część będzie chronić przed nieszczęściami – straż pożarna, szpital, milicja. Ale najważniejsze będą te dające prestiż – bank, szkoła, kino, domy kultury, parki. Drużyny muszą tak zarządzać swoją budową, aby ich dzielnica była możliwie funkcjonalna, odporna na przeciwności losu i prestiżowa.
Kolejna gra – Obywatelu, spróbuj przetrwać w PRLu to gra RPG, w której gracze wcielą się w obywatela PRLu. Oprócz tego, że będą pracować (w zależności od postaci, którą wybierze drużyna - w szpitalu, w szkole, w sklepie, w warzywniaku, w zakładzie mechanicznym), będą musieli zapewnić swojej rodzinie jedzenie i wypełniać wylosowane zadanie (np. urządzenie uroczystości rodzinnej, wyjazd na wakacje, wysłanie dzieci do szkoły, urządzenie mieszkania). Każde zadanie będzie wymagało zdobycie odpowiednich zasobów, co wcale nie okaże się łatwe. Podczas rozgrywki drużyny będą musiały podejmować decyzję do jakiego sklepu się udać, będą musieli radzić sobie z przeciwnościami losu – remanenty, protesty itp. W wyjątkowych okolicznościach będą mogli skorzystać z dodatkowego wsparcia – np. wykorzystując kartę znajomości. Wiadomo, po znajomości wszystko jest łatwiejsze :) Komu uda się przetrwać, wykonać wszystkie zadania, a może nawet dostać przydział na mieszkanie? Okaże się podczas gry, zapraszamy!
Gry odbywają się w szkole, w klasie lekcyjnej. Uwaga! Każda gra trwa 90 minut i nie ma możliwości zmiany sali w trakcie. Wybrana przez szkołę sala musi być dostępna przez dwie lekcje.
INFORMACJA DO POBRANIA I FORMULARZE ZGŁOSZENIOWE
Kontakt:
Projekt jest bezpłatny dzięki współfinansowaniu przez Biuro Edukacji m. st. Warszawy!