A+ A A-

PROJEKTY EDUKACYJNE - zrealizowane

 

W roku szkolnym 2023/2024 Fundacja Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii zrealizowała następujące projekty współfinansowane przez Biuro Edukacji m. st. Warszawy:
unia2

 

CO TO ZNACZY UNIA? BEZPŁATNE WARSZTATY DLA UCZNIÓW KLAS 5-8 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH NA UNIWERSYTECIE WARSZAWSKIM.

Projekt „Co to znaczy UNIA?" to spotkania z okazji rocznicy 20-lecia obecności Polski u UE. Miały one na celu przybliżenie uczestnikom zagadnień związanych z historią Europy po II wojnie światowej oraz pogłębienie wiedzy uczniów o historii naszego kontynentu oraz o przyczynach i skutkach integracji europejskiej.

 Przygotowany przez nas cykl miał za cel pomóc uczniom starszych klas szkoły podstawowej usystematyzować, pogłębić i poszerzyć wiedzę o historii powojennej Europy.

We współpracy z Centrum Europejskim Uniwersytetu Warszawskiego  przygotowaliśmy cykl 3 spotkań.

Zajęcia odbyły się w Centrum Europejskim UW Al. Niepodległości 22.

unia2

 

Projekt „Co to znaczy UNIA?" to spotkanie z okazji rocznicy 20-lecia obecności Polski w Unii Europejskiej. Miało ono na celu przybliżenie uczestnikom zagadnień związanych z historią i funkcjonowaniem wspólnoty państw jaką jest Unia Europejska. W roku szkolnym 2023/2024 przypadła 20 rocznica akcesji Polski do Unii Europejskiej. Jest to jedno z najbardziej doniosłych wydarzeń w nowożytnej historii naszego kraju a zarazem jest to fakt bardzo mało znany uczniom, do których kierujemy projekt. Wszyscy oni przyszli na świat już, gdy Polska należała do Unii, nie znają innej rzeczywistości. W naszych rozmowach z uczniami szkół podstawowych pojawia się często stwierdzenie że Europa (rozumiana geograficznie jako kontynent) to to samo co Unia Europejska.

 

Nasz projekt pomógł najmłodszym uczniom usystematyzować, pogłębić i poszerzyć wiedzę o UNII EUROPEJSKIEJ. Zajęcia miały formę gry, która odbywała się w klasie. W trakcie zajęć był czas na naukę, zabawę, rysowanie, układanie. Ale przede wszystkim na zdobywanie wiedzy, aby lepiej rozumieć otaczającą rzeczywistość i być aktywnym członkiem wspólnoty.

W zajęciach brały udział klasy 1-3 warszawskich szkół podstawowych.

 

pokoj zagdek logo2

 W 2024 roku obchodziliśmy okrągłą, 80. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Z tej okazji zaprosiliśmy klasy drugie i trzecie warszawskich szkół podstawowych do udziału w nietypowych warsztatach. W pięknym, historycznym budynku PASTy przygotowaliśmy pokój zagadek. Wchodząc do niego dzieci miały okazję zmierzyć się z serią zadań i łamigłówek, które doprowadzały je do ciekawych informacji na temat samego budynku oraz roli, jaką odegrał podczas Powstania. Krok po kroku dowiadywały się kiedy budynek powstał, czym się wyróżniał na tle pozostałej zabudowy Warszawy, jakie było jego przeznaczenie. Dowiedziały się także, dlaczego był tak ważny z punktu widzenia Powstańców, że prowadzili o niego długą i trudną walkę.Na zajęcia zaprosiliśmy y klasy 2 i 3 warszawskich szkół podstawowych. Spotkania odbywały się będą w budynku PASTy, ul. Zielna 39.

SYRENKA NOWA

 

 

W roku szkolnym 2022/2023 dzięki współfinansowaniu z Biura Edukacji m.st. Warszawy Fundacja Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii zrealizowała w warszawskich szkołach podstawowych projekty:

warszawo

WARSZAWO, POZNAJMY SIĘ - edycja na słodko to trzyetapowy projekt mający  na  celu  rozwijanie  kompetencji naukowych oraz promocję nauk humanistycznych, w tym szczególnie historii. Projekt był kierowany do uczniów klas 3 warszawskich szkół podstawowych.

Każda klasa zgłoszona przez szkołę do projektu, przeszła przez trzy ścieżki edukacyjne: odkrywam – tworzę – wiem, biorąc udział w warsztatach, tworząc własny projekt badawczy, a na koniec sprawdzając swoją wiedzę przez udział w quizie.

pokoj zagdek logo

HALO! BĘDZIE ROZMOWA - POKÓJ ZAGADEK I TAJEMNICE PASTY - Halo! Będzie rozmowa to spotkanie dla klas 1-3 z warszawskich szkół podstawowych w pokoju zagadek utworzonym w ciekawym i mało znanym budynku PASTy, w którym przed laty mieściła się centrala telefoniczna. Spotykaliśmy się w sali, w której utworzony był pokój zagadek nawiązujący tematyką do dwudziestolecia międzywojennego.

W roku szkolnym 2021/2022 i dzięki współfinansowaniu z Biura Edukacji m.st. Warszawy Fundacja Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii zrealizowała w warszawskich szkołach podstawowych projekty:

 

jasne ciemne wieki 2

 

 

 

JASNE CIEMNE WIEKI to projekt kierowany do uczniów klas 5 - 8 warszawskich szkół podstawowych. Obejmował  siedem 45 minutowych lekcji e-learningowych. Raz w miesiącu ukazywała się będzie jedna (począwszy od października).

 

warszawo

 

WARSZAWO, POZNAJMY SIĘ to trzyetapowy projekt mający  na  celu  rozwijanie  kompetencji naukowych oraz promocję nauk humanistycznych, w tym szczególnie historii. Projekt był kierowany do uczniów klas 3 warszawskich szkół podstawowych.

 

Każda klasa zgłoszona przez szkołę do projektu, przechodziła przez trzy ścieżki edukacyjne: odkrywam – tworzę – wiem, biorąc udział w warsztatach, tworząc własny projekt badawczy, a na koniec sprawdzając swoją wiedze przez udział w quizie.

 

z wizyta u książąt2

 

Z WIZYTĄ U KSIĄŻĄT MAZOWIECKICH - w ramach w każdej klasie odbyło się 6 warsztatów 45 minutowych. Tematyka warsztatów ukaże historię Warszawy w ujęciu lokalnym, nie tylko jako stolicę Polski ale przede wszystkim jako stolicę Mazowsza.
Uczniowie podczas zajęć stworzyli swoją własna grę planszową. Powstawała plansza, postacie (książę,
księżniczka, król, królowa), karty z pytaniami i zadaniami, instrukcja.

 

Projekt skierowany był do klas 1 i 2 warszawskich szkół podstawowych.

 


DUCH POLECA:

Historia naturalna  logo3

 

HISTORIA NATURALNA W SOBOTY – Cykl 7 zajęć, w ramach których prześledzimy historię przyrodoznawstwa od starożytności do XIX wieku. Uczestnicy wezmą udział w czterech warsztatach na temat odkryć naukowych dotyczących świata zwierząt (i nie tylko!) oraz trzech wyprawach do warszawskich muzeów, w których tropić będziemy najniezwyklejsze stworzenia, takie jak jednorożce, mamuty czy dinozaury!
W ramach cyklu uczestnicy poznawali najciekawsze teksty źródłowe z różnych epok, w tym fragmenty traktatów przyrodniczych, listy uczonych czy dzienniki odkrywców, ilustracje przyrodnicze oraz wspaniałe dzieła sztuki.
W ramach zajęć mówiliśmy o:
a.    Co o zwierzętach sądził Arystoteles
b.    Jak przyrodę przedstawiali artyści przed wiekami
c.    Dlaczego dawne obrazy zamieszkują zwierzęta rzeczywiste i potwory
d.    Jak powstają kolekcje naturaliów
e.    Co znajdziemy w renesansowych traktatach o zwierzętach
f.    Czym jest taksonomia
g.    Jak Humboldt i Darwin badali przyrodę

 

HISTORIA NATURALNA W SZKOŁACH  - cykl 4 spotkań, które nasz wykładowca poprowadził w zgłaszającyh się szkołach.

 

Dlaczego 500 lat temu Europejczycy wyobrażali sobie świat jako zamieszkiwany przez legendarne jednorożce, mityczne harpie i syreny, czy straszne morskie potwory? Jak to możliwe, że przez wieki, stworzenia te sąsiadowały z jeleniami czy psami w encyklopediach przyrodniczych? Jakie odkrycia doprowadziły do powstania współczesnej biologii? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w ramach oferowanego cyklu edukacyjnego. Podczas każdych spośród czterech zajęć warsztatowych prześledziliśmy historię poznawania przyrody od starożytnych fantastycznych opisów świata, po teorię ewolucji Karola Darwina.
W ramach zajęć:

 

a.  Z czego składa się żyrafa i gdzie żyją jednorożce, czyli jak wyobrażano sobie zwierzęta w starożytności
b. Co znaczy słoń oraz gdzie żyją ludzie z psimi głowami, czyli o wiedzy ze średniowiecznych bestiariuszy
c. Czy wszystkie zwierzęta żyjące w wodzie są rybami, czyli przegląd renesansowych historii naturalnych
d. Kiedy i dlaczego przestano wierzyć w legendarne zwierzęta, czyli o powstaniu nauk przyrodniczych.

 

Projekt HISTORIA NATURALNA REALIZOWANY BYŁ PRZEZ FUNDACJĘ NAUK ŚCISŁYCH.

 

 

W roku szkolnym 2020/2021 i dzięki współfinansowaniu z Biura Edukacji m.st. Warszawy Fundacja Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii zrealizowała w warszawskich szkołach podstawowych projekty:

okawoka3

WSPOMNIENIA Z EPOKI KAMIENIA, CZYLI OKO W OKO Z ARCHEOLOGIEM projekt kierowany do uczniów klas 7 i 8 warszawskich szkół podstawowych. Obejmuje trzy 90-minutowe spotkania z archeologami UW.

ANTYK
O KROK OD ANTYKU - projekt obejmujący 14 zajęć zdalnych z zakresu historii starożytnej, konkurs dla uczestniczących klas oraz wycieczki po Warszawie w poszukiwaniu motywów antycznych. Projekt dla starszych klas szkół podstawowych.

warszawo
WARSZAWO, POZNAJMY SIĘ – projekt obejmujący 3 spotkania z zakresu historii Warszawy przygotowany z okazji 425 rocznicy przeniesienia siedziby królewskiej do Warszawy, przygotowanie projektu edukacyjnego przez zespoły klasowe oraz quiz wiedzy. Najlepsze klasy zdobywają tytuł „Mocarze historii 2021”. Projekt dla kas 3-4 szkół podstawowych.


DUCH POLECA:

logo wynalazki
WIELKIE WYNALAZKI, RÓŻNE SPOJRZENIA – projekt rozwija zainteresowania naukowe dzieci oraz umiejętność samodzielnego myślenia, kreatywność a także interdyscyplinarne podejście do problemów. Ukazuje uczniom, że wiele różnych dziedzin nauki opisuje ten sam świat, że zmiany w jednej dziedzinie życia mają wpływ na zmiany na wielu innych płaszczyznach. W ramach projektu uczniowie biorą udział w 6 warsztatach: 3 historycznych oraz 3 dotyczących nauk ścisłych. Zajęcia skierowanie są do klas 3-4 szkół podstawowych.

syrenka

..__