Projekty edukacyjne 2024/2025
W roku szkolnym 2024/2025 Fundacja Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii realizuje następujące projekty współfinansowane przez Biuro Edukacji m. st. Warszawy:
Z okazji wystawy „Ty i ja. Lajfstajlowy magazyn z Peerelu” zapraszamy
uczniów z klas 4-8 szkoły podstawowej na warsztaty pt. „OKNO NA ŚWIAT”.
Wydawany w latach 60-tych i 70-tych ubiegłego wieku kolorowy magazyn „Ty i ja” był jednym z nielicznych źródeł, z których można było czerpać informacje o świece spoza żelaznej kurtyny. Wspólnie z uczestnikami zajęć wybierzemy się w fascynującą podróż w czasie. Tematem przewodnim zajęć będzie podróż, a magazyn zostanie ukazany jako swoiste okno na świat dla mieszkańców PRL. Poznamy realia życia w PRL, które czasami zadziwiają, fascynują, śmieszą, ale przede wszystkim ciekawią uczniów, tym bardziej, że są to czasy w których żyli dziadkowie, a dorastali ich rodzice. Mamy nadzieję, że nasze zajęcia będą też pretekstem do porozmawiania w domu o tym okresie historii Polski, a tym samym odkrycie rodzinnych opowieści i ciekawostek.
Podczas 90 minutowej wizyty w DSH uczniowie:
1. Zapoznają się z podstawową charakterystyką okresu PRLu
2. Poznają wystawę, w formie "podróży w czasie". Oglądając przygotowane przez Dom Spotkań z Historią fotografie będą zbierać pamiątki z podróży oraz wspomnienia
3. wezmą udział w mini grze związanej z podróżowaniem
4. Wykonają okładkę magazynu metodą kolażu - w oparciu o zebrane podczas zwiedzania materiały.
Warsztaty łączą elementy zajęć z historii, języka polskiego oraz plastyki.
Zajęcia odbywają się w DOMU SPOTKAŃ Z HISORIĄ ul. Karowa 20. Czas trwania: 90 minut.
BRAK MIEJSC W PROJEKCIE
Więcej informacji:
MAIL:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
TEL: 692 981 439
WIELCY NIEOBECNI. POZNAJEMY NIEISTNIEJĄCE ZABYTKI WARSZAWY.
„Wielcy nieobecni. Poznajemy nieistniejące zabytki Warszawy”, to projekt składający się z 3 warsztatów prowadzonych w klasie. Projekt jest kierowany do uczniów klas 3 warszawskich szkół podstawowych.
Celem projektu jest wsparcie uczniów klas 3 warszawskich szkół podstawowych w stawaniu się aktywnymi, odpowiedzialnymi, kompetentnymi członkami społeczności Warszawy. „Wielcy nieobecni” to projekt interdyscyplinarny (łączy zagadnienia z dziedziny historii, j. polskiego, plastyki, informatyki), rozwijający umiejętności współpracy w grupie (m.in. takie jak sztuka dyskusji, argumentacji, kompromisu, podziału obowiązków) oraz rozwijający umiejętności pracy metodą projektową. Tematyka zajęć poświęcona jest warszawskim budynkom, których już nie ma.
W ramach projektu w klasie odbędą się 3 warsztaty:
1. TAJEMNICA SYRENKI, CZYLI KU ŹRÓDŁOM MIASTA WARSZAWA. RATUSZ STAREGO MIASTA.
2. PARKI, PAŁACE I HANDLOWE PLACE. PLAC ŻELAZNEJ BRAMY, PAŁAC SASKI I ICH OKOLICE.
3. BRACIE, ALE CYRK! CYRK BRACI STANIEWSKICH, WARSZAWSKIE KINA, KABARETY I OBIEKTY SPORTOWE.
Na koniec podsumowaniem zdobytej wiedzy będzie praca własna uczniów, polegająca na stworzeniu przestrzennego modelu wybranego nieistniejącego obecnie warszawskiego obiektu (z papieru, pudeł, pudełek itp. materiałów), a następnie przygotowaniu żywego obrazu (który uwieczniony zostanie na fotografii), przedstawiającego scenę rozgrywającą się wokół wybranego obiektu, ze scenografią i kostiumami stosownymi do przedstawianej epoki. Inscenizacja może być pomysłem własnym lub też opierać się na obrazie czy historycznej fotografii przedstawiającej wybrany budynek.
Projekt zamyka przesłanie wykonanej klasowej fotografii do Fundacji. Podsumowaniem projektu będzie galeria zdjęć na FB Fundacji i konkurs na najlepszą pracę, w którym wyłonione zostaną 3 zwycięskie klasy. Wygraną w konkursie jest wycieczka po Warszawie dla 3 zwycięskich klas.
Ilość miejsc ograniczona - do projektu zapraszamy 33 klasy z warszawskich szkół podstawowych. Uwaga! Projekt jest kierowany do klas 3.
W OGNIU I ODBUDOWIE
Rok szkolny 2024/2025 jest rokiem szczególnym, pełnym ważnych a jednocześnie bolesnych rocznic. Mija 80 lat od wybuchu i upadku Powstania Warszawskiego, 75 lat od wybuchu II wojny światowej oraz 80 lat od jej zakończenia i rozpoczęcia odbudowy stolicy. Są to wydarzenia, które bardzo mocno wpłynęły na Warszawę i na to, jak obecnie wygląda. Zależy nam na tym, żeby młodzi Warszawiacy mieli tę świadomość. Dlatego proponujemy warszawskim uczniom z klas 2-4 udział w dwóch ciekawych projektach edukacyjnych o wspomnianej tematyce. Są to: pokój zagadek i gra historyczna.
WAŻNE INFORMACJE:
1. Projekt jest współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawę, zajęcia są bezpłatne.
2. Pokój zagadek (90 minut) - ALARM DLA MIASTA WARSZAWY! – odbędzie się w centrum Warszawy (metro Świętokrzyska), w dwóch lokalizacjach – w budynku PASTy (ul. Zielna 39) oraz w Centralnym Przystanku Historia IPN (ul. Marszałkowska 107). Lokalizację przydzielamy w miarę dostępnych miejsc. Nie zapewniamy transportu – dojazd na miejsce we własnym zakresie.
3. Gra JAK FENIKS Z POPIOŁÓW (90 minut) - odbywa się w szkole, w klasie.
4. Każda klasa może wziąć udział w jednym, wybranym wydarzeniu, lub w obu.
5. Do pokoju zagadek zapraszamy klasy, które NIE BRAŁY UDZIAŁU w naszych zajęciach w budynku PASTy w zeszłym roku szkolnym.
6. Grę możemy zrealizować tylko w szkołach, które zgłoszą PRZYNAJMNIEJ DWIE KLASY, nie przyjeżdżamy do szkoły aby poprowadzić jedną grę jednego dnia.
7. Na każde z wydarzeń należy nadesłać osobne zgłoszenie.
Alarm dla miasta Warszawy! to zajęcia o tematyce związanej z wojenną historią Warszawy oraz rolą, jaką w tej historii odegrał budynek PASTy. Rozwiązując zadania dzieci poznają okoliczności wybuchu II wojny światowej, realia życia pod okupacją, przyczyny wybuchu i skutki Powstania Warszawskiego.
Klasy zapraszamy do pokoju, w którym spędzą 90 minut (45 minut rozwiązywania zagadek i 45 minut zajęć wykładowo - warsztatowych, obie części nie będą następować jedna po drugiej, będą się wzajemnie przeplatać).
Głównym punktem pokoju będą duże pudła zamknięte na szyfrowe kłódki. Zadaniem dzieci będzie złamanie szyfru do każdej z nich. Wskazówki dotyczące każdej kłódki będą miały charakter wieloetapowej łamigłówki. Będą miały okazję wykazać się umiejętnością rozwiązywania zagadek, sprytem, dedukcją. Z uwagi na fakt, że spotkanie zakłada pracę w grupie, uczniowie poznają się lepiej i zintegrują. Wyjdą z głowami pełnymi nowej wiedzy ale również poczuciem relaksu i ciekawie spędzonego czasu.
Pokój zagadek odbywa się w dwóch lokalizacjach – w budynku PASTy (ul. Zielna 39) lub Centralnym Przystanku Historia IPN (ul. Marszałkowska 107). Na życzenie szkoły, przy przynajmniej dwóch chętnych klasach może odbyć się również w szkole.
Gra historyczna JAK FENIKS Z POPIOŁÓW obejmuje swoją tematyką zagadnienia związane z odbudową miasta. Celem graczy jest zmienić martwe gruzowisko w tętniące życiem miasto. Gracze muszą sprawić, by obrócone w gruzy miasto powstało jak feniks z popiołów. Podczas zajęć dzieci poznają zasady funkcjonowania współczesnego miasta, historię Warszawy, w tym w szczególności – zniszczeń wojennych i powojennej odbudowy. Poznają zasady, którymi muszą się kierować architekci podczas projektowania miasta.
Klasa zostanie podzielona na grupy, z których każda będzie odbudowywać dzielnicę. W ramach grupy uczniowie będą musieli ustalić ilu ludzi wysłać do odgruzowania, ilu do budowy nowych budynków, domów, kamienic, szkół i szpitali. Część z nich da zasoby potrzebne do budowy (ludzkie, mieszkańcy dołączający do budowy i materiały budowlane – np. składy). Część będzie chronić przed nieszczęściami – straż pożarna, szpital, milicja. Ale najważniejsze będą te dające prestiż – bank, szkoła, kino, domy kultury, parki. Drużyny muszą tak zarządzać swoją budową, aby ich dzielnica była możliwie funkcjonalna, odporna na przeciwności losu i prestiżowa.
Gra odbywa się w szkole, w klasie lekcyjnej. Uwaga! Gra trwa 90 minut i nie ma możliwości zmiany sali w trakcie. Wybrana przez szkołę sala musi być dostępna przez dwie lekcje.
Więcej informacji:
MAIL:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
TEL: 692 981 439