A+ A A-

Gwiazdy, pieniądze i polityka. Kim był Mikołaj Kopernik?

Mikołaj Kopernik to jedna z najbardziej znanych postaci historycznych i jeden z najbardziej zasłużonych naukowców i odkrywców w historii świata. Chociaż już w starożytności pojawiały się pomysły, że Ziemia może nie być najważniejszym punktem wszechświata, to jednak na długie wieki zwyciężyła teoria Klaudiusza Ptolemeusza mówiąca, że nasz glob znajduje się w centrum i obiegają go Słońce, Księżyc i planety.
Kiedy Kopernik sformułował swoją teorię i poparł ją matematycznymi obliczeniami tylko niewielu uwierzyło w jej prawdziwość. Nawet w pierwszym wydaniu dzieła Kopernika „O obrotach sfer niebieskich” wydawca zamieścił informację, że dzieło zawiera nowy pomysł na opisanie rzeczywistości ale nie oznacza to, że jest on do końca prawdziwy. Jednak szybko okazało się, że inni badacze potrafią potwierdzić odkrycia Kopernika. Tacy uczeni jak Galileusz czy Kepler korzystali i ulepszali teorię wielkiego astronoma.
Zachwycając się odkryciem Kopernika często zapominamy, że swoje badania astronomiczne prowadził jako amator, zawodowo zajmując się zupełnie innymi sprawami. Za życia bardziej ceniony był jako prawnik i lekarz. Pisał też traktaty ekonomiczne i tłumaczył poezję z języka greckiego. Zarządzał dobrami w kapitule warmińskiej, a także wziął udział w obronie Olsztyna przed Krzyżakami.
Studenci DUCH-a mieli okazję dowiedzieć się jak wyglądało prywatne życie Mikołaja Kopernika, jakie były okoliczności stworzenia przez niego teorii heliocentrycznej, a także co mówili o Koperniku współcześni mu ludzie. Poznali, czym jest teoria naukowa i co różni ją od spekulacji. Samodzielnie przeprowadzili eksperyment, który pokazał prostotę teorii Kopernika i obalił teorię geocentryczną.
Podczas zajęć słuchacze obejrzeli filmik edukacyjny przygotowany przez Fundację do projektu Historia dla Polonii: https://youtu.be/N_mVXHI8li0
Zajęcia poprowadził dr Zbigniew Głąb.

20.02.2016 Kopernik Głab - Badacze