A+ A A-

Czy moglibyście żyć 2000 lat temu?

Na tym spotkaniu Poszukiwacze poznali  warunki życia w starożytnej Grecji i Rzymie. Omawiane były aspekty codziennego życia, ich zbieżności z potrzebami współczesnych ludzi oraz znaczące rozbieżności z tym, co dziś uważamy za normy. Rozpoczęliśmy od omówienia, kim byli Grecy i skąd pochodzili. Następnie przeszliśmy do przedstawienia, czym było greckie polis, jego obywatele, jakie mieli prawa i obowiązki. Przykładem naszym były Ateny w okresie klasycznym. Zapoznaliśmy się z trybem życia zwykłego obywatela, z tym co jadał, czym się zajmował. Słuchacze dowiedzieli się, dlaczego mięso było sporadycznie elementem posiłku, i dlaczego tak popularne były owoce morza, a także dlaczego niemal wszyscy pili rozcieńczone wino. Dalej został przedstawiony model spędzania wolnego czasu, jak ważna była aktywność fizyczna dla każdego obywatela, jakie były rozrywki m.in. teatr, szczególnie, że choćby całkowicie męską obsadą różnił się od współczesnego. Zapoznaliśmy się z obowiązkami obywateli, politycznymi i wojskowymi. Każdy obywatel mógł wpływać na politykę swego polis, ale w przypadku własnej porażki mógł spotkać go ostracyzm i wypędzenie z miasta.
Każdy obywatel miał też obowiązek bronić swojej ojczyzny i w sytuacji jej zagrożenia ruszyć w pole, by pokonać nieprzyjaciół. Jako wyjątkowe państwo poznaliśmy starożytną Spartę, której obywatele od najmłodszych lat poddawani byli dyscyplinie wojskowej, poświęcając swoim obowiązkom i szkoleniu całe swoje życie. Ten twór polityczny był wyjątkiem w całej Grecji, a życie w nim było poddane wyjątkowo ostrym rygorom. Jako ciekawostki poznaliśmy wyjątkową rolę kobiety, w tym społeczeństwie oraz odmienne od naszych normy moralne i etyczne. Następnie poznaliśmy warunki życia w imperium rzymskim. Dowiedzieliśmy się, co jadali przeciętni Rzymianie, z czego składała się ich dieta i jakim wyjątkowym przysmakiem było garum, sos z fermentujących wnętrzności ryb.
Przenieśliśmy się na chwilę do domów biedaków i bogaczy, porównując warunki życia obu grup społecznych. Zajrzeliśmy też do toalet publicznych, dowiadując się, że intymne dla nas czynności kiedyś załatwiano nawet w większym gronie, dyskutując i wymieniając plotki.  Na koniec dowiedzieliśmy się o prawach i obowiązkach obywateli rzymskich, o obowiązkowej służbie w legionach oraz możliwości kariery politycznej wynoszącej na szczyty władzy. Na tych zajęciach mogliśmy się przyjrzeć rekonstrukcjom naczyń, przyborów toaletowych oraz uzbrojenia greckiego i rzymskiego.

Poszukiwacze 5

Poszukiwacze 4

Poszukiwacze 3

 

 

Co się u nas działo

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
..__