20.09.2014
Magdalena Czoch
Podczas wykładu prowadząca zabrała naszych Słuchaczy w daleką i arcyciekawą podróż po różnych epokach i miejscach na ziemi, aby wspólnie zastanowić się nad czymś, co towarzyszy człowiekowi od zawsze i bez czego obejść nie może się nikt – jest to WODA.
Zaczęliśmy oczywiście do starożytnego Rzymu, gdzie poznaliśmy dokładnie osobę cenzora Appiusza Klaudiusza, który zasłynął z budowy akweduktu, ale nie tylko z tego! Sprawdziliśmy, jak podlewali ogródki Rzymianie i czy byli czyściochami. Przeprowadzimy doświadczenie, które pomogło wszystkim zrozumieć, jak działały akwedukty. W sali wykładowej ustawiliśmy butle z wodą czyli zbiorniki retencyjne, które – podłączone do rurek, pozwoliły na „pociągnięcie” wody z jednego miejsca do drugiego. Nasz prosty schemat wyjaśnił Słuchaczom zasady działania starożytnych akweduktów.
W dalszym ciągu naszej wycieczki w przeszłość, zajrzeliśmy też do domów ludzi średniowiecza i renesansu. Czy było tam miejsce na higienę?
Zastanawialiśmy się, dlaczego nie można pić wody z Wisły i co się dzieje, kiedy nie myjemy owoców. Na sam koniec Słuchacze próbowali wytłumaczyć, skąd się bierze woda w kranie i czy przypadkiem nie zużywamy jej za dużo…?
27.09.2014
Andrzej Kompa
Jak to się stało, że syn poborcy podatkowego został monarchą największego imperium swoich czasów? Co sprawiało, że Rzymianin mógł pokusić się o przejęcie władzy cesarskiej, niewyznaczony przez swojego poprzednika? Kim był Tytus Flawiusz Wespazjan i dlaczego warto go pamiętać jako wodza, polityka i monarchę? Te i inne zagadnienia były przedmiotem wykładu, mającego przybliżyć Słuchaczom arcyciekawą rzeczywistość cesarstwa rzymskiego w apogeum jego potęgi. Wykład przybliżył nie tylko militarne, ale przede wszystkim kulturalne i intelektualne osiągnięcia tego panowania. Wykładowca przytoczył również zaciekawionym Słuchaczom anegdoty, które na zawsze zatrzymały pamięć Wespazjana w europejskiej tradycji historycznej.
4.10.2014
Juliusz Lichwa
Rzym upadł w roku 476. A może stało się tak już znacznie wcześniej, a państwo, które ostatecznie zniknęło w tym roku jedynie nosiło nazwę "Rzym"? A co z "Rzymem" na Wschodzie, który istniał przecież jeszcze przez ponad 1000 lat?
Na te pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas wykładu. Zastanawialiśmy się też, czy "upadek państwa" oznacza jego całkowite zniknięcie czy jedynie koniec pewnego etapu w jego historii. Sprawdzaliśmy, czy do upadku państwa może doprowadzić jedno wydarzenie (np. przegrana bitwa) czy też jest to długi proces, trwający często dziesięciolecia, a może i stulecia. Szukaliśmy przyczyn kolejnych "upadków" Rzymu, poznając nie tylko jego historię polityczną, ale przede wszystkim rozwój i zmiany w kulturze, społeczeństwie, a nawet jadłospisie mieszkańców.
W czasie wykładu grupa naszych najstarszych Słuchaczy czyli Twórcy wyszli też poza historię Rzymu i starali się poszukać innych przykładów państw, które upadały wiele razy. Jednocześnie zadali sobie pytanie, czym właściwie jest państwo? Jak to się dzieje, że państwo jako twór powstaje, istnieje, a czasem upada? Jakie czynniki są za to odpowiedzialne? W swych poszukiwaniach Słuchacze doszli do odpowiedzi na pytanie, kto tworzy państwo.
Prowadzący | Temat | ||
1. | Andrzej Kompa | Jak syn dobrego poborcy został najpotężniejszym człowiekiem świata. | |
2. | Maciej Czarkowski |
Jak zostać Leonidasem? Trudne życia Spartan. | |
3. |
Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne Łodzi |
Kultura starozytnych Greków |
|
4. | Maciej Czarkowski |
W poszukiwaniu Atlantydy |
|
5. |
Sebastian Adamkiewicz |
Ptacy kontra prorocy. Wróżby i przepowiednie w starożytnym świecie. |
|
6. |
dr Zbigniew Głąb |
Ile ważył święty Wojciech? |
|
7. | dr Zbigniew Głąb | Bitwa, której nie było? Legnica 1241 |